Byggahus.se

Fästa bärlina i lättbetongen

1. M
    Medlem Nivå 1
    Tänkte bygga altan och har en fundering kring bärlinan.

Bärlinan (120x95) ska skruvas fast i grunden som består av ngn slags lättbetong. Det är en slags grå/blå sten som är relativt porös.

Räcker det att förborra regel/betonghålstenen, trycka i tex tec7 och sen skruva in fasadplugg?

• Laddar…
  2. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Jag hade skippat att fästa den i grunden, jag hade lagt bärlinan 300-500 ut från grunden.
    Jag hade grävt ner justerbara plintar på alla ställena.

OT, när du skriver att det är grå-blå lättbetong så går mina tankar åt att det är blåbetong som kan avge radon, hur mycket beror på varifrån i landet alunskiffern kommer ifrån, alunskiffern innehåller uran i olika halter.

• Laddar…
  3. M
    Medlem Nivå 1
    Det är inte blåbetong, har gjort radonutredning och har inget i byggnadsmaterialet.

Har väldigt stenig mark så jag slipper gärna gräva för plint. Några ska jag ha naturligtvis men kör hellre med bärlina mot grunden för att hålla nere antal plint.

Men vad tror ni om tec7, det lär väl stadga upp pluggen en del?

4. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Använd särskild plugg anpassad för lättbetong/leca.

Är bärlinan verkligen 120x95? Verkar mycket kraftigt..

5. N
    Medlem · Nivå 5
    Kör ankarmassa och gängstång, det är den starkaste infästningen.

6. M
    Medlem Nivå 1
    Tänkte tec7 eftersom jag hade det hemma.

7. N
    Medlem · Nivå 5
    Blir tyvärr inte bättre för att du har det hemma. ;)

Ankarmassa är bäst, sen skulle jag säga fasadplugg i detta fallet. Utan lim. Borra en mm mindre hål än pluggen.
    En fasadplugg med 90 mm expansionsdel.

• Laddar…
  8. V
    Medlem · Nivå 8
    Jag satte nyligen bärlina på min grund av betonghålsten. Körde med essve fasadplugg som var 10x160, funkade bra än så länge. Min bärlina var 45 tjock så pluggen gick in ca 10 cm i väggen. La några bitar grundpapp som distans mellan vägg och regel vid varje infästning för att få lite luft bakom regeln.

• Laddar…
  9. J
    Medlem · Nivå 16
    Vad du än gör så sätt inte bärlina tajt mot grunden, det kommer att samlas skit mellan bärlina/grund samt en del ovanpå. Perfekt grogrund för att få ruttet trä. Bärlinan ska sitta min 2 cm ut från grunden, distanser görs lämpligt med 45X95 som sättes på högkant mot grunden och oljas in, Då kan du spola rent med en vattenslang kanske vartannat år.

10. M
    Medlem Nivå 1
    För sent. Altanens bärlinor har suttit i ca 15 år och inget är ruttet. Det jag har gjort är att förlängt altanen.

11. J
    Medlem · Nivå 16
    Vet inte hur det ser ut, men kanske sen delen sitter under en utskjutande takfot. Bara för dig att glädjas.

12. M
    Medlem Nivå 1
    Nej takfoten täcker inte innersta trallen med bärlinan under. Men som sagt, det har suttit länge och det känns fortfarande fräscht.

Redigerat 18 okt 16:44