584 läst · 3 svar
584 läst
3 svar
Fästa bärlina för altan/veranda mot i övergången mellan trä och betong
Som rubriken lyder jag står inför att bygga altan nu i början av våren, och jag vill undvika att ha ett steg nedåt när man kliver ut på altanen.
Det innebär att bärlinan jag tänkt hamnar ca 50/50 mot grund(betong)/fasad(trä) är detta inga konstigheter, min tanke var bara att använda träskruv där det träffar trall och betongskruv där det träffar betong.
Har någon annan varit med om liknande och kan ge vägledning om vad som funkar eller inte?
Det innebär att bärlinan jag tänkt hamnar ca 50/50 mot grund(betong)/fasad(trä) är detta inga konstigheter, min tanke var bara att använda träskruv där det träffar trall och betongskruv där det träffar betong.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har någon annan varit med om liknande och kan ge vägledning om vad som funkar eller inte?
Produkter som diskuteras: "betongskruv"

Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Bästa svaret
Du kan ju skruva en bärlina mot betongen under regelstommen och sedan ställa reglarna på den. Då kommer alla bärande skruv hamna i betong oh du behöver inte fästa något i trästommen för huset.
Sen bör du inte ha fasaden direkt mot trallen, utan antingen korta av fasadpenelen eller låta däcket sluta lite innan panelen. Annars kommer det att ruttna fort.
Sen bör du inte ha fasaden direkt mot trallen, utan antingen korta av fasadpenelen eller låta däcket sluta lite innan panelen. Annars kommer det att ruttna fort.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fästa stolpar för pergola i bärlina
Altan & Uteplats -
Fästa bärlina för altan på 2st 95x45 stolpar?
Fritidshus -
Vilken skruv ska jag använda för att fästa bärlina till denna vägg?
Altan & Uteplats -
Hur fästa bärlina för taket på stolparna?
Altan & Uteplats -
Fästa bärlina på hårdbetong och tegel samtidigt. Risk för kollaps?
Altan & Uteplats