Som rubriken lyder jag står inför att bygga altan nu i början av våren, och jag vill undvika att ha ett steg nedåt när man kliver ut på altanen.

Det innebär att bärlinan jag tänkt hamnar ca 50/50 mot grund(betong)/fasad(trä) är detta inga konstigheter, min tanke var bara att använda träskruv där det träffar trall och betongskruv där det träffar betong.
Illustration av altankonstruktion, visar en bärlina på fasad och betong med måttangivelser och märkningar för konstruktionens placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har någon annan varit med om liknande och kan ge vägledning om vad som funkar eller inte?

Bästa svaret

T
Du kan ju skruva en bärlina mot betongen under regelstommen och sedan ställa reglarna på den. Då kommer alla bärande skruv hamna i betong oh du behöver inte fästa något i trästommen för huset.

Sen bör du inte ha fasaden direkt mot trallen, utan antingen korta av fasadpenelen eller låta däcket sluta lite innan panelen. Annars kommer det att ruttna fort.

• Gilla
Joakim Wahlund
  • Laddar…
K
Du kan också skippa att fästa bärlinan i huset

• Gilla
slugger75
  • Laddar…
F
T Testarn skrev:
Sen bör du inte ha fasaden direkt mot trallen, utan antingen korta av fasadpenelen eller låta däcket sluta lite innan panelen. Annars kommer det att ruttna fort.
Vi har det så men ser bra ut även efter 10 år. Säger inte att det är en bra idé ändå givetvis.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.