Hej,
Helt ny här så ursäkta frågor som säkerligen har enkla svar!
Jag vill bygga ut en altan (se bild) som är ca 50cm ned från den övre altanen som går runt hust (förstås tas staketet bort).
Min fråga är ifall man kan sätta en bärlina för altanen direkt på de stolpar jag har markerat eller känns det för vekt? I så fall tips på infästning etc.
Alternativet blir väl att köra plintar / stolpar direkt där.
Helt ny här så ursäkta frågor som säkerligen har enkla svar!
Jag vill bygga ut en altan (se bild) som är ca 50cm ned från den övre altanen som går runt hust (förstås tas staketet bort).
Min fråga är ifall man kan sätta en bärlina för altanen direkt på de stolpar jag har markerat eller känns det för vekt? I så fall tips på infästning etc.
Alternativet blir väl att köra plintar / stolpar direkt där.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det går bra att göra så. Skruva med 6x120 skruv, två för varje infästning.
Ja det är inte nödvändigt. Se länk för lämplig skruv.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/fastdon/skruv/traskruv-utvandigt/traskruv-topkon-ute
Jag tycker att den är perfekt till att skruva ihop stommar med då den drar ihop styckena bra istället för att försänkas in i trät som vanlig försänkt skruv brukar göra.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/fastdon/skruv/traskruv-utvandigt/traskruv-topkon-ute
Jag tycker att den är perfekt till att skruva ihop stommar med då den drar ihop styckena bra istället för att försänkas in i trät som vanlig försänkt skruv brukar göra.
Tack!Ja det är inte nödvändigt. Se länk för lämplig skruv.
mexitegel
Allvetare
- Västra Götaland
- Medlem jan 2009
- 17 981 inlägg
- 18 297 gillningar
- 1 011 bilder och filmer
Jag skulle rekommendera dig att göra infästningen med genomgående varmförzinkad vagnsbult med bricka på muttersidan.
Detta då jag själv har ett antal ESSVE 6x90-120 också i C4-klass som gått av i bärande konstruktioner vilket förvånade mig mycket.
Har ingen erfarenhet av märket som länkades ovan men har svårt att tro att det skiljer mer än marginellt. Skruvarnas härdning gör att de med tiden verkar bli utmattade av rörelser i virket.
Detta då jag själv har ett antal ESSVE 6x90-120 också i C4-klass som gått av i bärande konstruktioner vilket förvånade mig mycket.
Har ingen erfarenhet av märket som länkades ovan men har svårt att tro att det skiljer mer än marginellt. Skruvarnas härdning gör att de med tiden verkar bli utmattade av rörelser i virket.
Stort tack! Men du ser heller inget problem med att generellt fästa bärlinan enligt bild?Jag skulle rekommendera dig att göra infästningen med genomgående varmförzinkad vagnsbult med bricka på muttersidan.
mexitegel
Allvetare
- Västra Götaland
- Medlem jan 2009
- 17 981 inlägg
- 18 297 gillningar
- 1 011 bilder och filmer
Nej, det är inga bekymmer.
Liknande trådar
-
Fästa stolpar för pergola i bärlina
Altan & Uteplats -
Vilken skruv ska jag använda för att fästa bärlina till denna vägg?
Altan & Uteplats -
Hur fästa bärlina för taket på stolparna?
Altan & Uteplats -
Fästa bärlina på hårdbetong och tegel samtidigt. Risk för kollaps?
Altan & Uteplats -
Lämplig skruv för att fästa bärlina mot stolpe
Lösvirke & Timmerhus