Byggahus.se

fästa bärlina fasad

1. D
    Medlem · västernorrland · 11 inlägg

danielswe

Medlem
    Håller på att planera mitt altanbygge. Har fastnat i hur jag skall fästa bärlinan mot huset. Tror ni jag kan fästa den i nedre regeln på bilden? Eller skulle ni försökt få fast den i grunden istället? Första plintraden är 1.2m från fasaden. Det å tyvär en gammal bild så jag kan inte ändra något bakom fasaden. Mvh

2. Stringfellow Hawke
    Medlem · Stockholm · 1 344 inlägg

Stringfellow Hawke

Medlem
    I grunden brukar funka. 200 mm skruv med plugg fäst på skruven innan du bankar in den.

3. D

danielswe

Medlem
    Tack för svaret☺. Då till nästa problem. Fasaden å ca 45mm ut från grunden. Kan man köra kortare bitar av 170x45 bakom bärlinan för att få ut den 45 mm från grunden? Eller blir det sämmre hållfasthet ?

4. N
    Medlem · stockholm · 3 435 inlägg

Noseone

Medlem
    Vad spelar det för roll? Kör du balkskor sen så kommer ju reglarna ligga under fasaden?

5. O
    Medlem · 65 inlägg

oskar_s

Medlem
    Jag gissar att du kan göra med distans som du säger, om du vill. Om du inte gör det fick jag rekommendationen att lägga en tunnare distans för att ge luftspalt mot fasaden.

Vi skruvade genom fasaden, men med långa skruvar som gick igenom fasad,luftspalt och in i bjälklaget som vi visste var bakom. Det som syns på bilden är nog spikregel för panelen. Så om altanen satt där behöver den komma längre in.

6. D

danielswe

Medlem
    Tack för all hjälp☺. Tror ni detta skulle kunna vara ett allternativ. Nedersta spikläkten är aldeles ovanför grunden, så panelen ligger ca 17cm över grunden. Luftrummet varierar mellan 1-2,5cm. Kan man lägga kilar el liknande mellan panel och grunden. Så att man skruvar fast bärlinan genom panelen och in i grunden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.