Byggahus.se

Fästa altan i husgrund

1. L
    Medlem · 9 inlägg

Lindahl89

Medlem
    Hejsan
    Är på gång att bygga en altan med en längd på ca 10m och 4m djup. Den kommer att ha två rader med plintar, den första ca 1.9m från huset och den andra ca 3.7 meter. Samt en bärlina som jag tänkt fästa direkt i husgrunden (källargrund).
    Problemet som jag ser är att grunden är tunnare än jag först trodde, verkar variera lite mellan 3-5cm, sedan är det tjockt med isolering innanför.
    Den är ju visserligen armerad men funderar ändå på om det är för klent för att fästa en bärlina i.
    Golvnivån på altanen kommer att hamna ett trappsteg ner från dörren, ca 80cm från marken.

Vore väldigt tacksam om någon som vet något kunde dela med sig av lite erfarenhet :)

Mvh Johan

2. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 653 inlägg

thomas33

Renoverare
    Välkommen till Bygga-Hus.

Lite lurigt med en sådan grundkonstruktion och bäst att undvika att göra hål.
    Du kan sätta plintar direkt intill grunden och fästa bärlinan i dessa, så altanen blir en "lös" enhet.

3. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Den grunden är en s.k. isogrund med frigolit i mellan betong , den erfarenhet jag har av att
    bygga alltan , är att inte fästa den i husgrunden , men många gör det , alltanen är av trä och rörs sig , då blir det påfrestningar där , samt att det kommer fnas och annat skit mellan bärlinan och grunden , går aldrig att få bort , det kommer det att vara fukt och torkar inte riktigt ur , med påföljd att det uppstår en fin miljö och grogrund för mögel samt ruttnande trä
    Ställ den på plintar och lämna en spalt mot huset på 2 cm , sedan kan man i änderna styva upp med ett par stag om vill

• Laddar…
  4. L
    Medlem · 9 inlägg

Lindahl89

Medlem
    Tackar för svaren!

Min tanke hade annars varit att först montera impregnerade reglar lodrätt på grunden, från panelen ner till marken, ganska tätt ca 60cm cc. Eventuellt med syllpapp emellan. Sedan på dessa skruva dit bärlinan.
    Detta tänker jag borde göra det hela starkare.
    Vad tror ni om det?

Grejen är den att jag har redan gjutit de två plintraderna och det hade varit skönt att slippa borra och gjuta mer ;)

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Är det dom 2 som är ytterst då som är färdiga ? då kan du göra en rad till 0,5 ut från vägg och
    låta virket vara ca 2 cm från panelen om den kommer så högt , behövs inget borrande då

6. L
    Medlem · 9 inlägg

Lindahl89

Medlem
    Ja precis.
    Så du menar att man ställer plintarna intill grunden utan att gräva ner? Blir det verkligen stabilt?

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Beror på vad du menade med borra , är det berg där

• Laddar…
  8. L
    Medlem · 9 inlägg

Lindahl89

Medlem
    Det är sandjord så jag har använt en jordborr till plinthålen

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ok hur djupt har du borrat på dom andra ? du bör komma ned en halv meter , efter som det är intill husgrunden och under alltan , kommer det inte att bli tjäle där , kan med fördel läggas lite extra jord och fyllning runt dom

• Laddar…
  10. L
    Medlem · 9 inlägg

Lindahl89

Medlem
    Hålen är borrade ca 90cm ner. Sedan lite singel och därefter betong i gjutrör.
    Men om jag gör bjälklaget "fristående", har det någon betydelse om jag då fäster takstolarna till altanen i huset eller ej?

11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har jag missat något , du talar om takstolar ska du ha tak på det

12. L
    Medlem · 9 inlägg

Lindahl89

Medlem
    Ursäkta det glömde jag nog skriva. Det blir 5,5m brett med tak och skjutfönster/dörrar. Resterande del bredvid, ca 4,5m, blir öppet däck. Hela bygget har samma djup; 4m

13. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    OK jag är med , dom stolpar som ska hålla taket , tar du 90X90 och fäster i dom yttersta plintarna , då sitter dom tajt där , bärbräda mot panelen , takstol från stolpe till bärbräda , infästes med balksko , då är det tajt med dom stolarna , långa takstolar fodrar grovt virke , sedan hur din konstruktion ska se ut med taket , sidor dörr,, fönster , är kanske lite för mycket att skriva om här , du behöver någon form av ritning att gå efter , men nu har du iaf en botten

14. L
    Medlem · 9 inlägg

Lindahl89

Medlem
    Konstruktionen i övrigt har jag koll på, det var just det med att fästa i grunden eller ej.
    Får tacka så mycket för svaren hittills :)

15. L
    Medlem · 9 inlägg

Lindahl89

Medlem
    Har grävt ett par hål 30cm från husgrunden nu, där består marken av enbart sand och stenar. Funkar det lika bra att gjuta plintar på sand som jord?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.