Byggahus.se

Färgval till trägolv

1. P
    Medlem · 22 inlägg

Philip81

Medlem
    Har gjort en helmomvänding från att lägga klickgolv till att försöka rädda de gammla trägolvet i min lägenhet.
    Det jag undrar nu är vilka kulörer man bör kika på.
    Färgen måste vara något sånär som på vit, svart eller något annat känns lite för modigt.
    Någon som har haft bra erfarenheter av någon speciell nyans.
    kritvitt rekommenderade inte han i affären, då smuts osv syns väldigt tydligt, men han kanske har fel.
    Vär att notera att golvet har rätt breda spårskarvar emellan plankorna, sådant kanske spelar in på vilken färg man bör satsa på.

Alla förslag är varmt välkommna.

Hälsningar.
    Philip

2. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Re: Färgval till trägolv

Ljust grått skulle jag satsa på om jag skulle måla ett golv. Springorna i golvet tycker jag är en del av charmen med ett gammalt golv, men vill man slippa glipor får man nota i dessa med notningsmassa.

3. P
    Medlem · 22 inlägg

Philip81

Medlem

Re: Färgval till trägolv

Mmm, det kan vara nått.
    Har en undran, jag målade lite på både en del som inte var lackad och en som del som var lackad(jätte lite)
    Det verkar som att på den obehandlade ytan suger upp väldigt mycket färg, får en helt annan färg, den benvita färgen blev nästan grått där, medans på den lackade ytan så blev det helt slät blank benvit färg, givetvis för att färgen ligger hela ovanpå lacklagret och sugs inte in i trät.
    Måste säga att det såg rätt läkcert ut med denna glansiga färg, men det kanske uppenbarar sig helt annorlunda när man målat hela golvet och inte en liten bit på 10 cm.
    Då kommer frågan skall det slipade golvet förbehandlas något innan man applicerar en färg, eller får man räkna med att strycka på flera lager för att få rätt nyans.

Var tar hantverkare för slipning av golv, dvs de skall inte lacka glolvet, utan bara ruga upp det så det går att måla på.
    Den totala ytan som skall slipas inkls v-rum, hall, kök blir nog på en 30 m2 aktiv yta som syns, dvs som skall slipas.

Hälsningar.
    Philip

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.