Byggahus.se
Jag tvekar fram och tillbaka kring vilken typ av färg jag ska använda för att måla en tidigare målad och numera delvis omputsad murstock. Jag har använt kalkbruk för putslagning och nyputsning och vet inte vilken typ av färg som resten av murstocken är målad med. Jag tilltalas av tanken på linoljefärg pga den ej kritar och verkar gå att måla på det mesta så länge ytan är ph-neutral. Där kommer problemet med kalkputsen in, den tar ju tid på sig att karbonatisera (bli ph-neutral). Det var c:a 3 månader sen jag putsade. Vissa menar att man måste vänta i upp till ett år innan ytan är ok att måla på med linolja.

Jag har inga krav på att det ska vara "byggnadsvårdande" färg, i den mening att det är en ursprunglig teknik. Däremot vill jag försöka undvika problem och att huset ska må bra. Trådar här på forumet pratar om silikatfärg, men jag blir inte klok på om det rekommenderas för kalkbruk, utan mer för hårdare bruk.

Rummet som murstocken delvis utgör väggyta i kommer att användas som sovrum/kontor.

Hur skulle ni ha gjort?

Inga tips att få här alltså, så jag fick lösa det på egen hand. Om nån är intresserad av hur jag gjorde: Jag chansade på att 3 månader skulle vara tillräckligt för karbonatiseringen och provmålade med linoljefärg på en putslagning som jag i värsta fall kunde putsat om. Det såg bra ut och några dagar senare målade jag hela murstocken. Jag valde en matt linoljefärg, vilket gav en fin finish. Nackdelen är att den innehåller mer lösningsmedel än "vanlig" linoljefärg och därmed luktar starkt (en liten varning).

• Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.