Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Färgspruta + putsade fasader

1. Skånelängan
    Medlem · Skåne · 362 inlägg

Skånelängan

Medlem
    Sommaren 2012 så kommer vi måla vårt hus som i dag är nyputsat och omålat.
    Då det är ca 250 m2 vägg att måla så vill man gärna göra detta så enkelt sätt som möjligt. Är det någon som kan rek en bra färgspruta för detta jobb, om det nu kan göras med en sådan eller är det roller som gäller?

2. M
    Medlem · Halland · 54 inlägg

Mazchi

Medlem
    Att använda färspruta till utomhusmålning skulle jag inte rekomendera.
    Frågade en bekant varför han inte använde det på sin grova fasad och fick svaret att även om det är helt vindstilla så kommer små färgpartiklar att spridas överallt.
    Han var inte sugen på att kladda ner grannarnas hus och bilar.
    Däremot så finns det rollrar just för målning av grövre ytor.

3. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · 3 093 inlägg

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Skånelängor är i allmänhet låga hus med många fönster. :S Eftersom en stor del av fasaden utgörs av fönsteryta skulle jag tro att man inte vinner någon möda med att spruta. Sedan beror det förstås på vad det är för färg ni hade tänkt använda och om den lämpar sig för sprutning över huvudtaget. Färgvalet beror på vilken slags puts ni har använt.

4. Skånelängan

Skånelängan

Medlem
    Trodde nog tyvärr att det var så att man fick hålla sig till en roller men man kunde ju alltid hoppas :)
    Problem med grannar har vi inte då det är rätt långt till en sådan. Och jepp många fönster och dörrar är där, ca 20 st totalt på nedre plan om jag inte minns helt fel.

5. B
    Medlem · västragötaland · 63 inlägg

Barkis

Medlem
    har funderat på samma då jag också ska måla min putsade fasad men vad jag har sett på filmer så "dammar" det väldigt lite av en riktig airless spruta, sett att dom målar bla tak inomhus och maskerar endast från taket och 20cm ner på väggarna och bara blåser på!

Dessutom verkar det bli vanligare att man målar takpannor och likadant där, dom blåser på med färgsprutan uppe på taket och där om någonstanns borde färgen sprida sig.

Jag är iaf sugen på att prova :p

6. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem
    Slamfärg kräver ett speciellt munstycke efter vad jag läst mig till :)

7. B

Barkis

Medlem
    kan spruta nästan allt i dessa färgsprutor förutom just slamfärg, antar att det är järnsulfatet i slamfärgen som sliter ut sprutans alla delar på kort tid

8. Skånelängan

Skånelängan

Medlem
    Slamfärg är inte så aktuell för min del då det är puts som ska målas utan då blir det akrylatfärg istället.

Har ni tips på lämplig färgspruta som klarar jobbet på ett bra sätt utan att kosta mer än färgen?

9. Sommartorparn

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Rätta mig om jag har fel - men brukar man inte rekommendera silikat eller kc-färg till puts, dvs en färg som tillåter fuktvandring? Akrylat är väl detsamma som plastfärg?

Är det en gammal skånelänga som ni har putsat om så är det direkt olämpligt med plastfärg.

Läste någonstans att det skulle gå att spruta kalkfärg med någon specialspruta, men huruvida det funkar för silikat eller andra putsfärger låter jag vara osagt.

Redigerat 13 jun 2011 15:05
  10. Skånelängan

Skånelängan

Medlem
    Fel av mig. Mina tankar var åt annat håll.
    Silikatfärg och inget annat är det vi tänkt oss och har även blivit rek av färgbutiken.

Tre omgångar inkl grund skulle det bli så det skulle verkligen underlätta med en spruta :)

11. B

Barkis

Medlem
    sprutorna är ruskigt dyra, jag fick rekomendation att köpa en Graco 395 men den skulle dom ha 28000kr för, Graco ska vara ett riktigt bra märke.
    Jag köpte mig en begagnad på blocket så nu är det sprutmålning som gäller :)
    Jula säljer en modell för runt 3000kr och såg att det låga sådana ute på blocket för 1500kr men om dom är något att ha vet jag inte.
    Finns även några "bra" på blocket och dom ligger mellan 5000-15000kr

Färgvalet verkar vara viktigt men när jag var inne på colorex så hade dom bara en färg att välja på till putsade ytor, man skulle först spruta på en primer och sedan ett lager färg.
    Grannen har använt den och är helnöjd

12. Sommartorparn

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Personligen skulle jag aldrig rådfråga färghandlaren om vilken färg som passar till min putsade fasad. Hellre frågar jag ett företag som säljer putser. ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.