Byggahus.se

Färgsättning fönster invändigt skånelänga 1800-tal?

1. Microkatten
    Medlem · Nivå 14
    Ok, så det gäller alltså inte kopplade fönster utan traditionell separat innerbåge? Jag blev lite förvirrad där. :D

Färgen på innerbågens utsida syns som du säger bara från utsidan - om du nu inte öppnar innerbågen, som öppnas inåt. Men även bågarnas insidor, de mot glaset, syns ju utifrån, vilken färg skulle de då ha? De syns ju också inifrån. Liksom karmen mellan bågarna. Skall de färgas med inne-kulören blir det en randig effekt utifrån. Skall de färgas med ute-kulören får du två kulörer inifrån.

Men prova gärna och meddela hur det blir :D. Själv skall jag måla om mina hemmasnickrade fönster - de är vita nu - antagligen i grön utomhuskulör. Ommålar bara traditionellt på utsidan, så låter innerbågen och annat förbli helt vit. Nu är också innerbågen spröjsad pss som ytterbågen, så innerbågens "yttre" färg kommer ju att synas en del utifrån. Kanhända det blir lite irriterande trots allt, så att jag till slut målar allt i grönt till slut? Bra testobjekt, eftersom de skall sitta på vindsgavlarna.

2. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · Nivå 11
    Min fråga gäller kopplade fönster. Med de fina bilder som Sofie har lagt upp gäller enkla fönster så det var därför jag kom att grunna över hur dubbla fönster skulle kunna målas....

3. Microkatten
    Medlem · Nivå 14
    Hmmm, jag får inte riktigt ihop kopplade fönster med följande:

Innerbågen i kopplade bågar ligger ju kloss med ytterbågen, utan mellanrum, och innerbågens utsida syns ju då inte alls. :thinking: Men jag har säkert missuppfattat något, så bry dig inte om min förvirring. ;)

4. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · Nivå 11
    Jag var otydlig. Mellanrummet är mellan glasrutorna! Träytorna ligger dock inte helt kloss mot varandra, någon slags luftspalt är det väl alltid, men det stämmer att man varken inifrån eller uitifrån ser träets vertikala ytor. mellan bågarna. Dock finns det alltid en synlig kant där träet ansluter mot rutan, inte minst en målat kittkant, vilken syns utifrån när man tittar in genom fönstret. Hade dessutom innerbågen varit spröjsad så hade spröjsen synts utifrån (vilket i det här fallet inte är något problem eftersom det inte är några spröjs i innerbågan. Hoppas jag varit tydligare nu! :)

• Laddar…