Byggahus.se

Färgproblem med bokhyllor

1. O
    Medlem Nivå 1
    I samband med flytt håller jag på att planera för hur jag skall ersätta mina cirka 5 meter bokhyllor.
    Idag består de av hyllor IKEA Billy (höjd 237 cm), men med ganska många år mellan inköpet av den första och den sista.
    Eftersom IKEAs färgutbud varierat genom åren har jag en ganska brokig samling och min plan var att börja om från början med nya Billyhyllor, men det visar sig inte vara fullt så enkelt som jag hade förväntat mig.
    ¨
    Idag finns samtliga hyllor i samma rum där de dominerar inredningen, men de nya hyllorna kommer att vara placerade i två olika rum och i båda rummen kommer att finnas möbler (teak, mahogny, valnöt) som hyllorna helst någorlunda skall passa ihop med.

Den senast inköpta hyllan var brunbetsad ek och min tanke var att välja detta för samtliga nya hyllor.
    Nu visar det sig att IKEA numera bara tillverkar Billy i tre färgvarianter, vit, vitlaserad ek och svartbrun.
    Inget av detta verkar passa något vidare ihop med de andra möblerna och jag är lite fundersam över hur man tänkt på Ikea när man gjort urvalet.
    Visserligen har jag aldrig sett den svartbruna varianten i verkligheten, men på bilderna på deras hemsida gör den ett dystert och tråkigt intryck.

Om någon har en åsikt om mitt färgdilemma eller känner till något alternativ till Billy som inte blir mycket dyrare vore jag ytterst intresserad.
    Min tanke är att det skall vara hyllor som INTE är väggmonterade.
    Mina befintliga hyllor är inte ens förankrade i väggen (vilket Ikea rekommenderar), men i mitt fall är hyllorna placerade på båda sidorna om ett hörn och om man förankrar hyllorna i varandra så kommer de ingenstans om man så klättrar i dem.

2. S
    Medlem Nivå 2
    Kolla Blocket, kanske finns begagnade?

3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Inte blir bokhyllor utslitna?
    Behåll de gamla, och måla eventuellt om de som ser sjaskiga ut i en passande färg.

4. B
    Medlem · Nivå 24
    Välkommen till forumet!

Vad blir det för färg på väggarna?
    Om de är ljusa kan ju vita hyllor passa bra, då smälter själva hyllorna in i väggen medan böckerna syns mer.

Ikea väljer nog färger som är populära och som de får sälja mycket av och för närvarande verkar det vara många som vill ha svarta möbler.

Har du kollat på vad t.ex. Mio har?
    När vi kompletterade med en Billy-hylla för ca 5 år sen var det ju mycket lägre kvalitet på den än på Billy-hyllorna från 90-talet. När det gäller den senaste känns det tveksamt om den skulle tåla en flytt utan att gå sönder, lätt och sladdrig jämfört med de gamla.

Det är ju så få som vill ha bokhyllor numera att det t.o.m. är svårt att skänka bort dem. Kolla på second-hand-affärer eller bortskänkningssidor är mitt tips.

5. O
    Medlem Nivå 1
    Tack för kommentarerna.
    Min tanke var att passa på att byta ut de gamla bokhyllorna i samband med flytten, men eftersom jag inte riktigt hittar det jag söker kommer jag istället att fräscha upp mina gamla hyllor som är i bra skick.
    Att nyare Billy-hyllor är av sämre kvalitet var jag inte medveten om och då finns ju ingen anledning att byta ut de gamla.

• Laddar…