Byggahus.se

Färgkombination?

1. M
    Medlem · 7 inlägg

matte78

Medlem
    Har tre sovrum som ligger i anslutning till en korridor, i de rummen har jag tänkt att lägga ljus blockad lönn. Sen i korridoren och i hallen som går ihop tänkte jag lägga någon ekvariant. Går det att kombinera så eller bör man köra blockad lönn på allt. Vet inte hur det blir med färgskillnaden mellan korridorsgolvet och sovrumsgolven om man kör olika där...

Tacksam för lite idee råd!

Mvh
    Matte

2. U
    Medlem · 585 inlägg

ulan

Medlem

Re: Färgkombination?

Ja, det kan nog vara ok, i.o.m. att det bryter så pass mycket. Personligen hade jag haft svårt i sådant läge att kombinera lönn med björk så se ligger relativt nära varandra i ljushetsgrad.

3. U
    Medlem · 16 inlägg

ullagulla

Medlem

Personligen har jag svårt med olika träsorter nära varandra om det är nya golv. Jag skulle välja lönn i både korridor och sovrum om jag ville ha trä. Om jag inte vill ha samma skulle jag nog välja en snygg stenlaminat/klinker i korridor, det finns så mycket man kan göra med stenlaminatplattor för att korridoren ska "se bredare/smalare,kortare/längre ut" allt beror hur man lägger rutorna. Gunilla

4. Sweli
    Medlem · Stockholm · 2 227 inlägg

Sweli

Medlem

Om du har en tröskel mellan rummen villket du bör ha om du har en dörr ser jag inte varför du inte kan ha olika träslag.

5. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Har också lite svårt för olika träslag i golv som möter varandra, men nu är ju lönn definitivt inte det mest praktiska i en hall så vill man absolut ha lönn i sovrummen och trägolv i hall/korridor så kanske man får acceptera.

Annars håller jag med om att klinker e.dyl åtminstone i själva ytterhallen och sedan (om det finns någon naturlig brytpunkt mellan hall och korridor) samma lönngolv, som i sovrummen, i resterande korridor som gränsar mot sovrummen skulle kännas enhetligare även för mig.

//Christina.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.