Byggahus.se

Färggenomträngning kakel

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag har nyligen satt upp kakel i ett badrum 7,5*15 cm plattor vita.
    Allt har har gått bra fram tills fogningen, då blir plötsligt alla plattor blå i varierande grad.
    Tätskiktet är en plastmatta godkänd för keramiska plattor, fogmassan har blandats med en multibinder enligt specifikation på förpackningen.

Så hela badrummet är förstört och alla plattor har en ton av gråblått.
    Har testat på några mattbitar att sätta några plattor med och utan multibinder och det verkar som att multibinder färgar plattorna! :(

Någon som har varit med om liknande fenomen? Vad kan man göra åt detta?

2. A
    Medlem Nivå 1
    Märke? Multibinder? Är de vanlig kakelfog? Ta kontakt med dem som sålt produkten. Försök och ta kort på en platta bred id en som är missfärgad o visa i butiken och be dem om hjälp.

Jag kan tänka mig ett scenario... Är det matta plattor? Satt fogen kvar länge innan du fintvättade? Kan va att plattan sugit åt sig av fogfärgen om plattytan är matt.

3. R
    Medlem Nivå 1
    Fogmassan och Multibindern är av märket LIP, vanlig kakelfog som är vit.

Plattorna är inte matta utan blanka vita, fogen satt inte kvar speciellt länge före rengöring.

4. Piddan77
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!

Jag har varit med om detta en gång tidigare. När jag då pratade med teknisk service från återförsäljaren så sa de att det har med att man inte fått på primer i fabriken. Det krävs nämligen för att inte tillskjutande fukt ska komma igenom plattan och det är vad som har hänt i detta fallet.

5. R
    Medlem Nivå 1
    Hej Piddan,

Hur gick du vidare med ditt ärende? Tänkte ringa LIP direkt och förklara problemet, tydligen är det inte helt ovanligt när andra också har drabbats.
    Fick du ersättning för material och kaklet som var förstört?

6. Piddan77
    Medlem Nivå 1
    Hej igen!

Det var ett Golvabia kakel som var problemet och de ville först inte ta detta så jag kontaktade Konradssons Kakel och pratade med deras teknisk service. Efter detta berättade de att kaklen var inte ok från fabrik, de hade missat att lägga primer på plattorna. Golvabia tog kostnaden till slut och skickade nya plattor och betalade även för den nya uppsättningen. Fix och fogen tror jag inte är problemet här utan mer plattan i sig....var har du köpt den?? Vad är det för fabrikat?? Kanske kan hjälpa dig...

7. R
    Medlem Nivå 1
    Det är ett spanskt kakel köpt från sekelskifte vet dock inte fabrikat, återkommer med fabrikat..

Oerhört tacksam för all hjälp!

8. -RB-
    Renoverare · Nivå 14
    Även jag har råkat ut för detta med ett kakel där Golvabia varit grossist. Det sades vara en primer som saknades i kakelplattorna, precis som beskrivits ovan. I mitt fall slutade det med att Golvabia betalade för nedrivning av kakel, tätskikt (och därmed också nedrivning av våtrumsskivorna), nya våtrumsskivor, nytt tätskikt och uppsättning och fogning av nytt kakel. Det var en dyr affär för Golvabia. Tillverkaren av plattorna var Primus Vitoria i Portugal.

9. R
    Medlem Nivå 1
    Plattorna heter El Barco och är tillverkade i Spanien.
    Ska ta kontakt med sekelskifte imorgon och beskriva problemet.
    Har testat på lite provbitar och verkar inte bero på Multibindern utan på plattorna.
    Ska bifoga bilder så får ni se hur det ser ut.

10. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Och nu börjar även jag fatta. Fram till förra inlägget trodde jag plattorna var femton år gamla... :surprised:

11. R
    Medlem Nivå 1
  12. R
    Medlem Nivå 1
    Alla plattor har en ljus ton av blått, men som ni ser på bilden har vissa mer än andra :(

13. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
  14. R
    Medlem Nivå 1
    Stämmer, har inte korrigerat vitbalansen!

Denna bild stämmer bättre med hur det ser ut i verkligheten.

15. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Du har lila tak?