Byggahus.se

Färger ock kakel/kliner i liten badrum

15k läst  5 svar

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej,

vi ska snart renovera badrum och jag är väldigt kluven när det gäller kakel/klinker samt färg.
    Badrumet är ganska liten 1,8 * 1,4 och vi ska bygga in badkaret.

Jag har tänkt vitt på väggarna och badkaret och svart/mörkgrått på golvet. Men nu börjar jag bli tveksam. Bli det inte väldigt jobbigt med så mörk på golvet? Syns inte all smuts då? Jag är inte speciellt inovativ men vill gärna ha det stilrent. (Om någon förstår vad jag menar)

Jag är också lite fungersam kring storlek på kakel / klinker. Vår klinkerläggare har rekommenderat att vi ska välja små plattor på golvet. Vad säger ni?

Jag behöver alla tips och råd!

Tack!

2. A
    Medlem Nivå 1
    Hej Nettan!

Vi har precis varit i din situation och bestämt oss för precis de färger ni står och velar med! Vi ska ha svart glasmosaik på golv och en vägg, sen vitt resten (10x10). Mörk fog ska vi ha på den mörka mosaiken, vilket gör att man inte märker av smutsen på samma vis som om det varit en ljusare fog. Vi hade ett ljust klinkergolv i vår lägenhet innan och jag fick skura de fogarna ganska hårt för att få dem rena! Angående storleken så är det väl så att ju större plattor du har på golvet, desto svårare är det att få till ett bra fall i dusch eller dyl.

Lycka till!
    //C.

3. Carnivore
    Medlem · Nivå 5
    Själva gör vi ett större badrum men kör med näst intill svart natur skiffer 30x30 på golvet och 30x60 på väggarna och sen en fondvägg med 1,5x7 högblank vitt mosaik typ.
    Sen blir det högblankt stort handfat (120cm) med högblankt vitt underskåp och sen blir det mörktonad bastudörr och fönster i bastun.

En av hantverkarna (ej svensk) sa att det blir väldigt osvenskt... snyggt, men väldigt osvenskt. Vi tog det som en komplimang då vi båda är trötta på alla vita badrum som "alla" har och ville göra det lite mer som vi själva ville.

Här är möblerna vi valt, miljöbilden är något vi hade som inspiration.

4. N
    Medlem Nivå 1
    Ok, det blev RIKTIGT snyggt!!!

Tack för era svar, ska ut imorgon och se efter vad som finns.:D

5. R
    Medlem Nivå 6
    Orsaken till att plattläggarna vill ha relativt små plattor på golvet är att de vill kunna bygga fall riktigt. Med stora plattor blir fallet antingen felaktigt (det står kvar vatten på dem) eller så blir kanterna ojämna.

Blanksvart undviker jag just av dammproblemet, men en svart platta med "lite liv i" som skiffer eller något lätt melerat går bra.

6. C
    Medlem Nivå 5
    Jag har hört att små plattar gör att en yta ser större ut (och vise versa då), så det kan ju vara en bra idé med små plattor till ett litet badrum.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka