Hej,
Jag har slipat en innerdörr och målat ett lager med grundfärg( trägrund midum), väntat ca 24h sen målade jag ett lager med lackfärg(midum). Men nu efter ca 2 timmar så "spricker" färgen? Är det något som vet varför?

Det står specifikt på burken att dessa är till för dörrar, lister och andra snickerier och att denna trägrund ska användas före målning med midums lackfärg.

Efter slipning så torkade jag av med mikrofiber duk och det blev inga spricker efter jag målade med grundfärgen.

Tacksam för svar!

En nymålad innerdörr liggande på arbetsbockar med synliga sprickor i lackfärgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny målad innerdörr med sprickor i lackfärgen.
Skapa konto

Två färgburkar märkta "Midun Trägrund" och "Midun Lackfärg" på plastöverdraget bord.
Skapa konto

R randomkaka skrev:
Hej,
Jag har slipat en innerdörr och målat ett lager med grundfärg( trägrund midum), väntat ca 24h sen målade jag ett lager med lackfärg(midum). Men nu efter ca 2 timmar så "spricker" färgen? Är det något som vet varför?

Det står specifikt på burken att dessa är till för dörrar, lister och andra snickerier och att denna trägrund ska användas före målning med midums lackfärg.

Efter slipning så torkade jag av med mikrofiber duk och det blev inga spricker efter jag målade med grundfärgen.

Tacksam för svar!

[bild]

[bild]
[bild]
Ser ut som att den har svårt att fästa där det spricker. Kanske krupit fram oljor eller fett genom grundfärgen. Jag hade det problemet i ett skåp trots noggrann tvätt innan. Lösningen blev att måla över igen bara. Blev ok. Du kanske ska slipa lite och prova måla igen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.