Målade fönster igår sen på vissa ställen reser sig färgen? Innan tvättade jag med fönsterputs, dock inte mellan fönstren men där har det inte rest sig. vad gör man nu?

• En hand håller en burk Beckers Elegant vit blank färg nära ett nyligen målat fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett nymålat fönster med färg som spruckit och lyft från ytan.
    Skapa konto
  • Närbild av fönsterkarm med krackelerande vit färg som reser sig och flagnar.
    Skapa konto

Bästa svaret

Skrapar slipar och målar om..
Gissar att din nya färg inte gillar sällskapet av din gamla färg:cool:

• Gilla
Johanessa och 1 till
  • Laddar…
Fönsterputs är inget tvättmedel för målning men ser väldigt konstigt ut för den färgen borde inte lösa upp någon gammal färg. Du får skrapa bort alltihop slipa o grunda ev. Spackla i värsta fall bredspackla med snickerispackel o måla om

• Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Verkar som det skett i viss mån även inne i fönstret. Tror det blivit nåt koaz med den gamla färgen som satt innan :(
Jäkla sketfärg :(

Du måste spärra vad det nu är som ligger under och orsakar problem. Slipa ner och måla förslagsvis sedan med två strykningar Beckers panelgrund innan slutstrykning 1-2 ggr med lackfärgen.

Alternativt använder du en oljebaserad grundfärg.

• Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Vad hade du för färg innan var fönstret laserat med lack på i såll behöver man tvätta slipa o grunda med häftgrund före stoppgrund kan också vara så att fönsterputsen lnnehåller någon fet ingrediens för blanka fönster vet inte gissar bara men tycker det ser konstigt ut

• Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Om du inte hunnit måla allt du skulle måla så köp en lösningsmedel baserad färg till resterande fönster.
Slippa lite lätt så ytan blir mattare , tvätta med målartvätt och måla på med lösningsmedelbaserat. Säljs fortfarande men yrkesfolk som målar varje dag använder det inte för att undvika ångorna.

• Gilla
Johanessa
  • Laddar…
B Bockstensmannen skrev:
Målade fönster igår sen på vissa ställen reser sig färgen? Innan tvättade jag med fönsterputs, dock inte mellan fönstren men där har det inte rest sig. vad gör man nu?
Samma hände mig. Hur gjorde du sedan? Jag har slipat ner all färg. Vågar jag måla med samma färg igen? Eller grunda med annan färg?

Samma hände mig också. Vad är knepet för att komma vidare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.