Närbild av en vit mur med skadad puts som visar bubblor och flagande områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mur med puts som släpper och bildar bubblor vilket pekar på potentiellt underliggande problem.
Skapa konto
Mur med avflagande puts och färg som bildar bubblor, vilket indikerar potentiella skador.
Skapa konto
Hörn av en mur där puts och färg släpper i bubbliga mönster, tecken på potentiell skada.
Skapa konto
Skadad vägg där puts och färg börjat bubbla och flagna från en grå mur.
Skapa konto
Behöver lite tips på hur jag ska göra. Ni får ursäkta min okunskap ...
Vår mur, gissar den är ca 5 år gammal (bodde inte här då) har börjat släppa av både färg och puts.
Är det ”normalt” slitage efter 5 år eller kan något vara fel? Tänker ”gör om gör rätt” ...

Den släpper ju som ”bubblor” så inte hela lager som trillar av.

Ska jag knacka ner på de ställen jag ser den bubblat sig och bättra på med puts (?) och färg? Tänker att den kommer fortsätta ”bubbla” och släppa på andra ställen efter hand.

Stort tack på förhand

problemet är att ytskiktet är för tätt och muren i sig kan inte andas. Är tyvärr inget man kan åtgärda annat än att man börjar om från början med bättre material och då innebär det såklart att man får avlägsna det gamla först också.......

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
problemet är att ytskiktet är för tätt och muren i sig kan inte andas. Är tyvärr inget man kan åtgärda annat än att man börjar om från början med bättre material och då innebär det såklart att man får avlägsna det gamla först också.......
Tack för svar!
låter jobbigt
Menar du att bygga om hela muren? Eller ta bort allt yttersta, jämna till och måla?

Det handlar ju om att ta bort de lagren som är för täta.............Ska man göra det riktigt och vill vara säker så handlar det ju om att ta ner det till sten/betong nivå eller vad nu muren är gjord av.
Annars så får man ju bättra och bättra bara vartefter det blommar upp.

S Stefan1972 skrev:
Det handlar ju om att ta bort de lagren som är för täta.............Ska man göra det riktigt och vill vara säker så handlar det ju om att ta ner det till sten/betong nivå eller vad nu muren är gjord av.
Annars så får man ju bättra och bättra bara vartefter det blommar upp.
ah ok! Jag ogillar att göra det ”halvdant” men det är myyycket mur :/
Vad för ytskikt som är för tätt kan ha använts och var är att rekommendera?

Samma gäller ju insidan av källarväggar. Målar man med tät färg så kommer färgen släppa om det är tillkommande fukt från insidan. Det finns ju gott om "öppna" produkter. Med lite tur kan det ju räcka att bara göra om de delar som släppt och hoppas att de "andningshålen" kan släppa ut fukten från hela muren...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.