Hej jag har ett dilemma med att färgen kring min mur vid trappan flagnar och bubblar på båda sidor. Har provat måla om två sommar med alcros betong putsfärg silikat men problemet återuppstår Jag undrar om det räcker att sätta avtäckningsblock ovanpå muren eller är det nån typ av dränering man måste satsa på istället för att slippa undan frostspräckningar.? Tack på förhand
-
-
3 feb 23:45 #2
Hej
Måste tyvärr göra dig lite besviken.
Den trappkonstruktionen var vanlig under framförallt 30-talet.
Den är uppbyggd på massor utav större stenbumlingar, med lite betong här & där som "band ihop" allt.
Sen avjämnad med betong på trappstegen, och putsad målad utsida.
Trappen väger i ock med det många ton, och när solen värmer upp trappan så håller den värmen länge.
Och under hela den tiden skapar trappen kapillärkraft (att varm luft stiger), och det drar då med sig stora mängder markfukt som i sin tur "tar lättaste vägen" ut genom putsen.
MEN eftersom inte allt vatten hinner dunsta/torka höst/vinter, så fryser vattnet i putsen ( oftast precis under färgen eftersom den är ett "motstånd"), och när vattnet fryser expanderar det och frostsprängning sker & färgen bubblar/lossnar.
Du skulle kunna pröva att knacka ned ytlagret på putsen, och sedan blanda i färgpigment i c-bruk med tillförd utbränd kalk.
Då slipper du måla, & pusten kommer släppa igenom fukt mycket lättare men har ändå en färg.. -
4 feb 13:15 #3
Tack för ett mycket bra och utförligt svar !
Jag provar blanda i färgpigment i c-bruk med tillförd utbränd kalk återkommer med resultat under våren !- Laddar…