Vi målade om vårt gulbruna hus till grått förra året vilket vi är supernöjda med. Dock så är våra källarfönster gulfärgade vilket inte gifter sig så bra med den gråa sockeln. Se bild (bortse från all smuts 😆).
Det finns ju "motsatsfärger", vilket tydligen heter "komplementfärger", dessa ska i teorin ta ut varandra. För gul så är komplementfärgen lila, och min tanke är att köpa en lila film som jag monterar på det befintliga glaset, och på så sätt får en mörk färg som är varken lila eller gul.

Vad tror ni, är det bara en dröm eller kan det funka? Någon som vet var man köpa lila, genomskinlig självhäftande plastfilm?

• Grå källarvägg med gulrutor på fönstren, omgiven av gula och vita kablar, på en grusig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir antagligen väldigt mörkt men kan funka. Det kalla Toningsfilm eller Strålkastarfilm och finns hos många biltillbehörs/styling företag som VN Vinyls, J-Spec

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Inget svar på din fråga om plastfilm.
Ett 40-50 talshus?
Är inte fönsterglaset av byggnadshistoriskt eller estetiskt värde för er skulle jag bytt ut glaset, ev. gjort om fönsterbågarna och monterat 2-glas isolerkassett.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Du kan också beställa 3-glas kassetter som är samma storlek som bågarna och lika tjocka. Det blir inte öppningsbart men du får massa mer ljus

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Tack för input. Huset är från 1926 och det är originalfönster som sitter där. Fick ett pris på 1800,- fönster för reparation med nya fönster. Med 14 fönster blir det inte direkt gratis.
Jag vill gärna behålla insynsskyddet så vet inte om kassetter är så bra i det läget?
Tänkte mig mer en snabb och enkel lösning även om det självklart ska bytas till riktiga grejer inom några år.

Du gör det mycket billigare än 1800:- per fönster själv. Även om du räknar in arbetstiden. Efter två fönster är du expert!

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Om du passerar Landvetter så sväng in till Tint n Wrap.
https://www.tintnwrapgbg.se/
Jobbar med diverse film och vinyl på fordon. Han är superduktig. Har garanterat förslag till dig.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Jag köpte från https://www.fonsterfilm.com/ förra veckan. Snabb leverans, billigare än Amazon och enkel att applicera (/billigt att testa...)

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.