Medlem
· Västra Götaland
· 596 inlägg
Vi målade om vårt gulbruna hus till grått förra året vilket vi är supernöjda med. Dock så är våra källarfönster gulfärgade vilket inte gifter sig så bra med den gråa sockeln. Se bild (bortse från all smuts 😆).
Det finns ju "motsatsfärger", vilket tydligen heter "komplementfärger", dessa ska i teorin ta ut varandra. För gul så är komplementfärgen lila, och min tanke är att köpa en lila film som jag monterar på det befintliga glaset, och på så sätt får en mörk färg som är varken lila eller gul.
Vad tror ni, är det bara en dröm eller kan det funka? Någon som vet var man köpa lila, genomskinlig självhäftande plastfilm?
Det finns ju "motsatsfärger", vilket tydligen heter "komplementfärger", dessa ska i teorin ta ut varandra. För gul så är komplementfärgen lila, och min tanke är att köpa en lila film som jag monterar på det befintliga glaset, och på så sätt får en mörk färg som är varken lila eller gul.
Vad tror ni, är det bara en dröm eller kan det funka? Någon som vet var man köpa lila, genomskinlig självhäftande plastfilm?
Inget svar på din fråga om plastfilm.
Ett 40-50 talshus?
Är inte fönsterglaset av byggnadshistoriskt eller estetiskt värde för er skulle jag bytt ut glaset, ev. gjort om fönsterbågarna och monterat 2-glas isolerkassett.
Ett 40-50 talshus?
Är inte fönsterglaset av byggnadshistoriskt eller estetiskt värde för er skulle jag bytt ut glaset, ev. gjort om fönsterbågarna och monterat 2-glas isolerkassett.
Medlem
· Västra Götaland
· 596 inlägg
Tack för input. Huset är från 1926 och det är originalfönster som sitter där. Fick ett pris på 1800,- fönster för reparation med nya fönster. Med 14 fönster blir det inte direkt gratis.
Jag vill gärna behålla insynsskyddet så vet inte om kassetter är så bra i det läget?
Tänkte mig mer en snabb och enkel lösning även om det självklart ska bytas till riktiga grejer inom några år.
Jag vill gärna behålla insynsskyddet så vet inte om kassetter är så bra i det läget?
Tänkte mig mer en snabb och enkel lösning även om det självklart ska bytas till riktiga grejer inom några år.
Jag köpte från https://www.fonsterfilm.com/ förra veckan. Snabb leverans, billigare än Amazon och enkel att applicera (/billigt att testa...)
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Färga om kopparrör svarta i badrum (dusch inkluderat).
Badrum -
Tänkte köpa och montera själv någon sort av plissegardiner. Undrar hur monterar jag dom på inglasad balkon . Aluminiumprofiler är på glaset?
Fönster & Dörrar -
Hittade en svart/flerfärgad fläck bakom tavlan..
Miljö & Hälsa -
Hur isolera fönster som drar vid glaset?
Fönster & Dörrar -
Vad är detta för nåt som höll fast 2 hakar på ugnsglaset
Vitvaror