Byggahus.se
Slipar just nu ett gammalt grangolv (från 1921) som bitvis är lagat med nytt, ljusare golvmaterial (furu). De nyare lagningarna är ljusare även efter några varv med slipen.
Min medhjälpare sa ”Förr använde man kaffesump för att få det lite mörkare...” men det verkar ju lite omodernt.
Någon som har ett annat tips eller erfarenhet..?

L
Absolut kan kaffesump eller te funka - men om färgskillnaden är större plus för att få rätt nyans så är det nog enklare att blanda till bets eller annan tunn färg (typ vattenfärg) så nära originalfärgen som du kan komma. Testa först på ett annat stycke ljust trä och låt torka för att se om du behöver ändra färgen innan du målar över ytorna på golvet med det. Kan behövas mer än en strykning om färgen blev för svag - men färgen torkar ju snabbt så det är bara att dra på mer isf.

• Gilla
Rek
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Absolut kan kaffesump eller te funka - men om färgskillnaden är större plus för att få rätt nyans så är det nog enklare att blanda till bets eller annan tunn färg (typ vattenfärg) så nära originalfärgen som du kan komma. Testa först på ett annat stycke ljust trä och låt torka för att se om du behöver ändra färgen innan du målar över ytorna på golvet med det. Kan behövas mer än en strykning om färgen blev för svag - men färgen torkar ju snabbt så det är bara att dra på mer isf.
Bra ide! Jag testar med lite av ungarnas vattenfärger på bitar som blev över.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Tänk på att det är svårt att ångra sig............jag skulle nog hellre leva med en färgskiftning orsakat av annat träslag och låta det vara så än att experimentera och få en färgskiftning orsakad av nåt man smetat på själv............Slutresultatet blir troligen en skillnad iallafall.

L
Mja så dramatiskt behöver det nog inte vara - jag har gjort samma som TS och det blev utmärkt. I värsta fall kan man ju sandpappra bort det om det inte blev bra. Knepet är TUNN färg - i princip bara färgat vatten :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.