Jag har läst några trådar här om färg men det verkar vara en hel vetenskap att välja färg till en putsad husfasad.

Det är ett tegelhus där jag själv murat igen något fönster och dörr med lecablock så det såg inte så fint ut, jag har just nu därför folk här som putsar hela fasaden. De lägger grundputs och tjockputs i putsnät, de lägger inte ytputs så jag får själv måla huset när de är färdiga.

Jag frågade vad jag skulle måla med och fick som svar att vilken putsfärg som helst fungerade bara det var putsfärg för utomhusbruk. De tyckte jag kunde vänta en till en och en halv vecka efter att de var klara tills det att jag målade.

Detta är typ tvärt emot vad man läser i trådar online där man ska vänta flera veckor innan målning och valet av färg spelar betydligt större roll.

Huset putsas med weber putssystem.

Min fråga är då, hur stor roll spelar det? Beckers har dels ”putsfärg” för strax över tusenlappen för 10l. Beckers har också ”fasadfärg för puts” som kostar det dubbla.
Sen finns det ju ”webermin 244 KC-färg” som man köper på säck och är samma tillverkare som putsen så det låter ju bra iaf.

Alla verkar ha lite olika bindemedel och jag fattar inte skillnaden.
Någon här som skulle kunna ge en snabb överblick om skillnaden mellan olika typer av färg och vilken jag borde använda, samt hur länge jag borde vänta innan jag målar. Jag litar inte fullt ut på de som putsar huset åt mig :/

/Axel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.