Byggahus.se

Färg till grått tegelhus?

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi har ett traditionellt kjedjehus där överdelen av fasaden är i vitt stående trä, nederdelen är grått tegel (ser ut som nåt som likar mexi men det är inte det) och alla detaljer, vindskivor, runt fönster, struprännor, garageport, dörr till tvättstuga, fönsterbleck är svartmålade. Vi är sugna på att få bort det svarta hårda och funderar på grått. Vad tror ni? Skulle det funka? Vi vill ha nåt som bryter mot det vita.

Det är fönster i tegeldelen och vi är tveksamma till om det blir bra att ha grått runt fönstren där. Ett annat alternativ är att ha vitt runt fönstren i tegeldelen och grått övrigt. Stuprännorna skulle i så fall bli silverfärgade/galvaniserade av nåt slag.

//Linni

2. Magic89
    Medlem Nivå 1
    Hej !
    Själv har vi som Ni. Vitt på träfasad och brunt tegel från 70-talet. Jag vill ju klä om tegelfasaden med granitsten alternativ "slamma" den i granitfärg. Vi har nämligen bytt sockeln till granitsten från www.stenbolaget.se och det är snyggt och fåt mycket beröm för. Bedöm själva. Hoppas någon "guru" på forumet kan besvara om det går att slamma i granitfärg eller om jag kan fortsätta klä med samma sten på sockeln hela vägen upp. Det kommer att kosta i material runt 40 000 har jag räknat ut.

3. L
    Medlem Nivå 1
    Vi var lite inne på att måla stenen men iom att det trots allt är kjedjehus så skulel det inte se bra ut att förändra utseendet för mycket. Det skulle då skilja sig alldeles för mycket från mängden. Hoppas att någon kan ge oss råd, ser att många har läst.