Byggahus.se

färg på taket?

1. T
    Medlem Nivå 10
    Vad ska man ha för färg på inner-taket?Har satt råspont i källaren(taket) som jag har tänkt mig åt det vita hållet..men vilken
    "glans"/matthet osv ska man ha??...måste man grunda med ngt?(är trärent).....
    mvh
    M

2. Anders_S
    Medlem Nivå 7
    Hej
    Kvistlack på knastarna, 1 gång grundfärg , 2 ggr med en lackfärg (Jag hade av personliga skäl valt en matt glans 15 för att inte få reflexer i taket). Om du vill använda vattenburen eller lacknaftaburen färg spelar ingen roll om man inte är känslig för lukten.
    Anders

3. E
    Medlem Nivå 6
    Vi körde med vattenburen lackfärg, glans 10. Blev bra. Taket var lackat innan så vi hoppade över kvistlack.

4. T
    Medlem Nivå 10
    man tackar:D.....Vad kan man räkna på för åtgång till 14kvadrat grund resp färg?
    /
    M

5. E
    Medlem Nivå 6
    Vi använde Beckers Aqua Elegant och jag vill minnas att förbrukningen angavs till 6-10 kvm/liter. Som amatör tycker jag dock det är svårt att lägga på så tjockt så jag brukar få den att räcka till minst det dubbla. I ditt fall skulle det alltså räcka med 1 liter grund (1 strykning) och två liter topp (2 strykningar) om man lägger på lika tunt som jag :).