Byggahus.se

Färg på PEN-ledare?

1. J
    Medlem Nivå 2
    Vilken färg drar man på en PEN-ledare mellan elmätaren och in till centralen?

Har börjat titta på min installation pga att jag skall snart ha en matning från elskåpet (sitter infällt i husväggen) till mitt nya garage. I skåpet finns 4 ansl.plintar 3 st med svarta RK och en med blå rk. Dessa återfinns inne i husets central oxå , blå ansluten på PE-skena (ansluten till nollskena via nollskruven, ingen JFB)
    Känns skumt att det är draget med blå eller? Tycker den borde vara gul/grön men Elleveranören har ju dragit blå från mätaren till anslutningsplinten där min installlation börjar. Brukar man dra blå?

2. S
    Medlem Nivå 8
    PEN-ledaren ska vara gulgrön med blå tillägsmärkning i ändarna!

3. pellefant
    Medlem Nivå 11
    jag hittade en installation där den var svart och sen bytte till grå, tydligen hade han som gjorde den bara svart och grå rk :eek:

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Frågan är väl lite "vad gör man om kabeln som väl ligger i backen inte har rätt färger".
    Som det verkar vara i det här fallet.
    Gulgrön slang eller tape förbättrar väl identifikationen litet iaf, men det är väl inte "by the book" att använda blå med gulgrön slang alt tape i ändarna?

Eller skulle det eventuellt tom kunna anses ok att ha svart som PEN förutsatt att det är gulgrön (krymp)slang på ändarna och sen några varv blå tape sist?
    Jag ställer frågan till de som kan reglementet...

5. pefo
    Medlem Nivå 10
    Nu gällande föreskrifter säger bla följande:

a) Isolerad skyddsledare skall vara märkt i hela sin längd med gul/grönt. I flerledarkabel med likafärgade ledare kan man använda en av dessa, dock aldrig blå, om denna märks i ändarna med gul/grönt. Samma sak gäller för PEN-ledare i flerledare med tillägget att den även skall märkas med blått i ändarna.

b) Gul/Grön ledare får inte användas till annat än skyddsledare eller PEN-ledare med tilläggsmärkning med blå färg.

Blå ledare, enkelledare eller i flerledarkabel, får alltså INTE användas som PEN-ledare. I undantagsfall kan blå ledare användas för andra ändamål som exvis tändtråd men aldrig som skyddsjord, PEN. jordtags eller PU-ledare.

6. J
    Medlem Nivå 2
    Näe kabeln ligger inte i backen utan det är Rk i Vp-rör det handlar om. Frågan uppstår nu då jag ska koppla på en Ekkj ut till garaget, tänkte att den skulle anslutas på plintarna där RK:n från mätaren är ansluten (se vänstra bilden). Den blå är den som är ansluten längst till höger på PE-skenan i centralen (höger bild).
    Kommer att se lite skumt ut att lägga Gulgrön på plint med blå. Kan ju byta färg in till central men kommer inte åt den som ligger under plomberingen. Tycker Elbolaget borde protesterat då dom bytte mätare för 1 år sedan, vid husköpet.

7. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Förr i världen så kallades PEN ledaren inkommande nolla (det kan stå IKN eller IK0) så det betraktades som nolla och då blev den blå. Hur gammal är installationen, vad sa reglerna då? bara för att reglerna har ändrats så behöver man inte ändra på gamla installationer. Efterdra anslutningarna, installationen blir inte bättre av ett byte av färg på ledaren.

Protte

Edit:
    Märk väl att det fördragna i mätarskåpet är blå som PEN.

I elcentralen är de två blå till vänster lagda mot skruven, det kan orsaka glappkontakt. tråden ska vara mot den lilla styrfläppen, då kan man dra skruven lite längre.

Edit 2
    Sätt in en JFB, din central ser väldigt fräsch ut med PE och N väl åtskiljda, JFB räddar liv.

8. E
    Medlem Nivå 12
    Dra 5 ledare till din nya central. 3 faser 1 nolla 1 skyddsjord.

koppla in nolla och skyddsjord under samma klämma i mätarskåpet.

9. J
    Medlem Nivå 2
    Huset är byggt 1987 så det är relativt nytt, vad gällde då?
    Kommer att ansluta faserna på Ekkj:n till brytaren som syns vid plintarna (används ej, dom vita trådarna sticker ut högre upp) och därifrån dra RK till plintarna. Då blir det en Gul/grön märkning på manteln med blå tape i ändarna. Ser lite kufiskt ut men det gör ju inte anläggningen bättre som sagt.

Ska in med JFB, men ska även byta bort ojordade uttag till skyddsjordade.

Jo el_richard, tanken har slagit mig. Ekkj:n till nya garaget är dessutom en 4x10/10

10. Fotografen
    Medlem · Nivå 19

Blå PEN eller "huvudnolla", det drog vi när jag härjade i branchen i ungdomen...:):)
    Dessutom fick den vara 6 kvadrat...