Byggahus.se
Vi har pratat med en elfirma som har sagt att vi kan dra all kablel själva och att de sen kopplar ihop kablarna när vi är klara.

Killen som ritat elritningen har (om jag fattat rätt) skrivit färger på kablarna enligt det gamla systemet och därför undrar jag om någon kan berätta för mig vad som gäller nu.

Tack på förhand!

Fas - brun
Neutral/nolla - blå
Skyddsjord - gulgrön

Tändtrådar - valfri färg, dock ej gulgrön. Lämpligt dock med någon som inte används annars, typ orange, vit eller liknande.

Vad gäller trefaskabel ska det väl vara (tror jag);
brun - L1
svart - L2
grå - L3

Och 12 voltarna till spottar?

välj själv! brun blå kan vara lämpligt.....

Brugd skrev:
Tändtrådar - valfri färg, dock ej gulgrön. Lämpligt dock med någon som inte används annars, typ orange, vit eller liknande.
Röd, gul eller grön skall ej användas heller.

Hej på er, försöker hänga med och lära mig litet mer ellära ;)

Mitt hus är från 1939, men elen är bytt, vet dock inte när. Jag ska byta en skadad kronbrytare (med det menar jag 2 st brytare i samma dosa, till 2 st olika lampor, rätt?). När jag kollar trådarna ser det ut så här:

Jag har blå, vit, svart och gulgrön tråd

Inkommande rör: blå + svart + gulgrön
Till armaturer: blå + vit + gulgrön
Till strömbrytaren: vit + svart

Jag har tolkat trådarna så här:

Blå = Nolla/Neutral/N
Vit = Ledare/Fas/L1
Svart = Ledare/Brytare/L2
Gulgrön = Jord

Stämmer detta?

På den nya kronbrytaren är det 6 st ingångar som kallas N1/N1/L1/N2/N2/L2

Måste jag använda alla hålen, tycker det verkar vara för många, kan man kanske koppla in 4 st lampor...? Någon som kan förklara var trådarna ska sitta i den nya brytaren?

Hej Djonn, på din 1:a fråga svarar jag kron är alltid 2 brytare på samma strömbrytare. du kan ha båda brytare till samma lampa typ kristallkrona om du vill tända hälften av den. svart ner till din s.brytare är fas och vit är tändtråden till lampor. blå är nollan tbx.
L1 fas ut på n1 n1... L2 fas ut på n2 n2. köp en billig spännprovare så kan du testa själv var du får ut ström på ex. strömbrytare ::)

E
Det utförandet ser mer ut som en dubbeltrapp än en kron men man kan ju använda dubbeltrappen till det med en bygling
Till spottarna bör man använda värmebeständig kabel tex PLS 2x 1,5

luki skrev:
även montering av rör och dosor är behörighetspliktig!

mvh. luki
OCH........

Det var inget nytt. Den uppgiften kommer upp varje gång någon nämner "dra elen själv".

Hittar man "rätt" elektriker så är det inga problem med att dra rör och kablar själv.

Brugd skrev:
Vad gäller trefaskabel ska det väl vara (tror jag);
brun - L1
svart - L2
grå - L3
Nästan rätt, den nya standarden för 3 fas är:
Brun
Svart
Grå

Mvh Tobbe

Djonn_Doe skrev:
Hej på er, försöker hänga med och lära mig litet mer ellära ;)

Mitt hus är från 1939, men elen är bytt, vet dock inte när. Jag ska byta en skadad kronbrytare (med det menar jag 2 st brytare i samma dosa, till 2 st olika lampor, rätt?). När jag kollar trådarna ser det ut så här:

Jag har blå, vit, svart och gulgrön tråd

Inkommande rör: blå + svart + gulgrön
Till armaturer: blå + vit + gulgrön
Till strömbrytaren: vit + svart

Jag har tolkat trådarna så här:

Blå = Nolla/Neutral/N
Vit = Ledare/Fas/L1
Svart = Ledare/Brytare/L2
Gulgrön = Jord

Stämmer detta?

På den nya kronbrytaren är det 6 st ingångar som kallas N1/N1/L1/N2/N2/L2

Måste jag använda alla hålen, tycker det verkar vara för många, kan man kanske koppla in 4 st lampor...? Någon som kan förklara var trådarna ska sitta i den nya brytaren?
Om jag har fattat det rättt så har du en svart och två vita som går till den gamla dubbelströmbrytaren?

I så fall så ska de vita in på en NT1 och en N2, och den svarta ska både in på L1 och L2 på nya brytaren. För att få in den svarta på två så får du skaffa några centimeter extra svart ledning att ha mellan L1 och L2.

Som någon sagt så har du fått tag på en dubbel trappbrytare. Numera är det säkert dyrare att lagerföra flera modeller av brytare än att tillverka alla i trapputförande.

• Gilla
OlofHe
  • Laddar…
Tack för all hjälp, nu funkar det igen. Frun kan ha sin mysbelysning över köksbordet och jag kan dra på med fullt lysrörsljus när jag är ensam i köket och vill se vad jag äter... ;)

Köpte en billig strömbrytare på ÖoB, som bara var märkt kron, inte dubbeltrapp. Men som sagt, de kanske bara tillverkar sådana, för att slippa göra så många olika modeller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.