Byggahus.se

Färg på fog vid nåtning (furugolv som ska behandlas med vitlut och vitolja)?

8k läst  9 svar

1. J
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Jag ska renovera köksgolvet. Planen är att detta gamla furugolv ska nåtas, därefter slipas, vitlutas och vitoljas. Se bild (har tagit med fötterna så ni får lite känsla för perspektiven och springornas bredd).

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bild[1].jpg

Jag har läst mycket tips och trix på forumet, men inte hittat några bra råd avseende fogmassans färg. Målet är att få ett ljust trägolv med vita toner. Hur blir det om jag väljer en fogmassa för ljust trä?Kommer en ljus träfärgad fog uppfattas som gul om jag vitlutar och vitoljar? Vitt känns spontant fel (jag tror inte jag kommer få ett så ljust golv efter behandling) och gråa toner känns inte heller rätt. Notera att jag INTE vill ha ett randigt skeppsgolv. Orsaken till att jag tätar springorna är för att golvet ligger i ett kök och det är mer av hygienskäl, och för att snygga till.

Nåtningen kommer jag fixa själv, men jag hyr en fackman till slipning, lutning och oljning. Tacksam för alla tips och tankar på området.

Redigerat 13 jan 2014 15:16
  2. B
    Medlem Nivå 1
    Hur har det gått?
    Jag tänker göra något liknande och undrar hur du har löst det.

3. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
    Samma situation här.

4. J
    Medlem Nivå 2
    Vi använde Bona Gapmaster. Resultatet blev svinbra...golvet fick verkligen nytt liv efter slipning och lutning. Men erfarenheten visar att färgen på fogen spelar väldigt liten roll. Eftersom golvet ligger i kök och hall blir det väldigt utsatt för smuts och då färgen slits bort rätt snabbt. Fogarna är numera bruna snarare än vita/ljusa (som golvet).

5. J
    Medlem Nivå 2
    • Laddar…
  6. B
    Medlem Nivå 1
    Vi lade ett nytt golv i ett rum som vi vaxade och sedan lade på hårdvaxolja. Det blev oerhört lyckat. (Timell style)
    Nu tänkte vi göra samma sak med ett gammalt golv men behöver nåta först. Vad tror du händer med fogarna när man lägger på det vitpigmenterade vaxet? (Använde Osmo-produkter senast)
    Förresten ser ditt golv riktigt bra ut!

7. J
    Medlem Nivå 2
    Ingen aning faktiskt. Är ju en glad lekman. Snackade med en golvläggare som menade att fogarna sög upp färgen vid lutningen. Men min erfarenhet är att det är begränsat. Tror det borde bli samma sak när du vaxar. På ett sätt säger det ju sig självt eftersom trä och fog har väldigt olika egenskaper. Kan tänka mig att vaxet/färgen inte kommer sätta sig i fogen, eller iallafall inte sitta länge. Möjligtvis om vi lackat efteråt men den finishen var vi inte intresserade av.

8. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
    Kul att se! Kan du bjuda på en närbild där man ser hur springorna blev lite tydligare? På bilden ovan ser det ut som att springorna är djupa och ackumulerar smuts på precis det sätt man inte vill i ett kök...

9. J
    Medlem Nivå 2
  10. J
    Medlem Nivå 2
    Bilden med mina fötter ger ju en bra före och efter-bild.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka