Hej!
Jag gav mig på att måla om en ny paxgarderob enligt nedan:

Dag 1:
Slipade lätt med fint sandpapper, borstade av med både borste och trasa. Tog därefter Jotun Häftgrund och lät torka minst 2h (torktid är 1h). Därefter målade jag med Jotun supreme finish silkesmatt för trä/panel.

Dag 2: andra lagret med Jotun supreme finish. Väntade på att detta skulle torka och satte sedan ihop möbeln kanske 10 h efter målning.

Vid montering och även nu dag 3 lossnar färgen väldigt enkelt, behöver bara skrapa lite med nageln. Beror detta på att färgen inte fick härda tillräckligt läge? Kan det ha något med slipningen att göra? Slipade mycket lätt och säkert inte genomgående på hela ytan. Någon annan miss?

och kanske viktigast, nu när jag behöver göra om igen… ska jag köra alla steg från start? Behöver jag slipa bort all befintlig färg? Eller ska jag bara måla på häftgrund+färg igen? Eller bara färg?

Tacksam för alla råd och tips!

När jag målat snickerier har grundfärgen haft minst 12 timmar torktid.
Som man får justera om det är exv hög luftfuktighet.

H
E elisc skrev:
Hej!
Jag gav mig på att måla om en ny paxgarderob enligt nedan:

Dag 1:
Slipade lätt med fint sandpapper, borstade av med både borste och trasa. Tog därefter Jotun Häftgrund och lät torka minst 2h (torktid är 1h). Därefter målade jag med Jotun supreme finish silkesmatt för trä/panel.

Dag 2: andra lagret med Jotun supreme finish. Väntade på att detta skulle torka och satte sedan ihop möbeln kanske 10 h efter målning.

Vid montering och även nu dag 3 lossnar färgen väldigt enkelt, behöver bara skrapa lite med nageln. Beror detta på att färgen inte fick härda tillräckligt läge? Kan det ha något med slipningen att göra? Slipade mycket lätt och säkert inte genomgående på hela ytan. Någon annan miss?

och kanske viktigast, nu när jag behöver göra om igen… ska jag köra alla steg från start? Behöver jag slipa bort all befintlig färg? Eller ska jag bara måla på häftgrund+färg igen? Eller bara färg?

Tacksam för alla råd och tips!
Vilken typ av färg är Pax garderoben målad med från början, det kan ju ha betydelse. Kolla med Ikea.

MultiMan
Det är inte lackad vad jag vet, utan folierad. Står så på IKEA:s sida också, men utförandet har ändrats under åren, så det kan säkert variera.

Den svarta pax jag tittade på häromdagen var också folierad. Kanske 15 år gammal.

I princip målar man på plast.

"Spånskiva, Träfiberskiva, ABS-plast, Propenplast, Folie"

Edit: Jotun Superhäft kanske funkar?

Redigerat:
Var och frågade i en färgbutik idag och deras tips var att låta stå ett bra tag och se om färgen härdar. Upp till 1 månad sa dem, men att jag sedan ska göra precis samma som jag gjort men vänta längre mellan häftgrund och snickerifärg. De tyckte inte jag behövde byta häftgrund. Låter det rimligt tro?

Personalen i affären menade på att om färgen verkar fästa bra nu när jag väntar några veckor så behöver jag bara måla på ny snickerifärg utan något annat underarbete. Men känns lite osäkert?

• Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
E elisc skrev:
Var och frågade i en färgbutik idag och deras tips var att låta stå ett bra tag och se om färgen härdar. Upp till 1 månad sa dem, men att jag sedan ska göra precis samma som jag gjort men vänta längre mellan häftgrund och snickerifärg. De tyckte inte jag behövde byta häftgrund. Låter det rimligt tro?

Personalen i affären menade på att om färgen verkar fästa bra nu när jag väntar några veckor så behöver jag bara måla på ny snickerifärg utan något annat underarbete. Men känns lite osäkert?
Jag fräschade upp mina ikeaköksstommar som också är folierade i samband med att jag bytte luckor, blev rekommenderad oljebaserad häftgrund för att den skulle vara större chans att den skulle bita. Körde över allt med väldigt fint sandpapper på en exenterslip. torkade rent med målartvätt, på med häftgrunden som fick torka i 24h och sedan oljebaserad färg.
Inga problem med fästförmågan och blev väldigt slitstarkt. Huset luktade dock väldigt starkt i någon dag, så jag sov i källaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.