Byggahus.se
Denna färdigtvinnade FK som säljs, hur bra är den egentligen? Visst, har själv gjort en hel del installationer med den och tycker den är smidig att installera, men denna värld är ju aldrig optimal så vad finns det för nackdelar med denna uppfinning då? (bortsett från att man ofta behöver komplettera med tändtråd osv, men det är ju en annan sak)
44-896_l.jpg

Använder aldrig denna produkt. Men den finns väl även i 4 och 5 ledare.. Nackdelen kommer väl den dagen man behöver komplettera med en tråd till. Det går ju inte att knyta i en tråd och dra i två direkt.. Det är ju som säkert bekant att det inte alltid går att skjuta i en dragfjäder när det redan ligger tråd i röret/slangen. Men det är ju bagateller. Det är ju även svårt att dra igenom tex tändtråden genom dosan utan att koppla..

Skiljer det mycket i pris?
Finns här för 249 kr / 25 m. Jämför man med att deras FK normalt kostar 64,90 / 25 m så skulle ju deras lösa FK kostat 194,7 kr.

Rör det sig om mycket kabel är det klart att det blir betydligt dyrare, men jag måste säga att jag upplever den som riktigt enkel att installera. och tid är pengar det med.
Dock är det ofta problem med att just den förpackningen är på 25 m. Hade ofta önskat lite längre (50 el 100) då det blivit mycket spill...

Använder aldrig denna produkt. Men den finns väl även i 4 och 5 ledare.. Nackdelen kommer väl den dagen man behöver komplettera med en tråd till. Det går ju inte att knyta i en tråd och dra i två direkt.. Det är ju som säkert bekant att det inte alltid går att skjuta i en dragfjäder när det redan ligger tråd i röret/slangen. Men det är ju bagateller. Det är ju även svårt att dra igenom tex tändtråden genom dosan utan att koppla..
I de fall har jag helt enkelt kopplat på dragfjädern på de existerande trådarna, använt dem för att dra fjädern genom rör/slang. kompletterad med extra tråd och sedan dragit tillbaka allt. Tar inte så mycket längre tid. Däremot kan man väl fundera på huruvida man kanske borde spenderat mer tid att samtvinna den nya tråden med de redan tvinnade, men man kan väl inte få allt?

Hittade 300m för 5:52/m +moms här.
Ser bra ut. Bra pris också.
När vi ändå diskuterar kabel här, och jag ändå blandat in Biltemas FK i debatten, är det någon som har fakta när det gäller kvaliteten i deras kablar? Vissa säger att det är klenare area än det sägs, vissa att det är en onormal resistans, andra att isolationen inte är lika bra. Hur mycket är fakta, hur mycket är myt? Det är ändå så att vi alla ibland behöver få tag på lite kabel snabbt och biltema, ica, classe m.fl. har ofta det som behövs hemma på hyllan. Bör man se någon risk med denna alls eller är det bara myt?

Det är ärligt talat en mycket liten del av Biltemas sortiment som är ren skit, överhängande så är det likvärdigt "märkes" grejer.

Apropå tvinnad FK så har jag använt det ganska mycket eftersom konstruktörer här i Gbg verkar tycka om att minimera elektromagnetiska fält. (att tvinna trådarna håller samman fälten effektivare)

Personligen tycker jag bättre om att använda lösa trådar, överlägset mer flexibelt, och lättare att dra i knixiga rör.

Jag vet ju dels av egen erfarenhet och dels från andra trådar här att deras de säljer t.ex. eljos produkter och kollar man i deras apparat-/kopplingsdosor så finns eljo-loggan där. När det gäller FK så har iaf inte jag hittat någon märkning, så hur ska man egentligen veta?

Men frågan är då om man kompletterar med extra trådar tillsammans med tvinnad-FK, försvinner inte lite av anledningen varför man valt tvinnad ? De elektromagnetiska fältet borde öka, jämför med att endast ha tvinnad trådar i röret. Kanske inte avsevärt, men ändå.

Sen finns det dom som drar ner en 5-ledare till en strömbrytare och struntar i att använda 3 trådar, och detta är ren lathet.

Det finns även slang med färdigdragen tvinnad tråd att tillgå.

Redigerat: