Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Färdigt bastuprojekt

1. jan.boquist
    Medlem · 33 inlägg
    Hej,

Tänkte bara visa lite bilder före och efter basturenoveringen som jag gjort de senaste två månaderna ifall någon är intresserad. Det har varit lärorikt och inte helt lätt alltid som lekman eftersom det finns många åsikter om hur en bastu bör konstrueras. Här är iallafall min sammanfattning och varför jag gjorde som jag gjorde, naturligtvis helt utan anspråk på att jag gjort rätt och inte riskerar framtida problem :p Hoppas det här inlägget kan vara till någon hjälp för andra med många frågetecken. Jag har många fler bilder från byggtiden att lägga upp på begäran. Ska väl erkänna att jag inte gjort allt snickerijobb själv, då de snickare jag brukar anlita gjorde stomme och monterade glasdörren.

Bastun och duschrummet utanför ligger i källaren i vår villa från 1969. Två av väggarna i bastun är ytterväggar av betonghålsten, en vetter mot den kaklade duschen och en mot den torra delen (ombytet) av duschrummet, bägge dessa byggda med lättbetongblock. Den gamla bastun var byggd utan yttre luftspalt, så reglarna var uppspikade direkt mot betongen på samtliga väggar. Det fanns inte heller nån luftspalt innanför panelen och, möjligtvis av den anledningen, kunde jag vid rivning konstatera fuktskador längst ner på flera panelbrädor.

Den nya konstruktionen gjordes som rum-i-rum med 45mm isolering förutom i taket, mest för att jag tyckte det skulle bli för lågt i tak isåfall. Den nya panelen sattes upp framför en luftspalt på 28mm. Just i taket satte jag Sauna-Satu-plattor direkt mot betongen och sen luftspalt plus panel. På väggarna valde jag liggande panel, hade först tänkt stående men kom på att det blir lättare med luftningen bakom (stående läkt) med liggande panel. Och när jag väl provade insåg jag att det faktiskt blev snyggare med liggande panel, och ännu mer känsla av omgjord och renoverad bastu.

Panelen började jag glad i hågen sätta upp med kompressordriven spikpistol. Det gick men var rätt meckigt eftersom jag ville få till dold spikning. Dyckerten syns på ett antal ställen men såhär efteråt tänker man inte på det skulle jag säga. Det hände även några gånger att fjädern fick en spricka vid spikningen. Hursom så körde jag med dyckert på alla väggar, men i taket valde jag panel-clips istället för att slippa problem just i det momentet. Clipsen var rätt smidiga att sätta upp just i taket. Dyckerten för väggarna är förresten bara elförzinkad, eftersom snickaren som satte upp bastudörren sade att det inte behövs mer tåligt för dold spikning. Återstår att se om de synliga huvudena börjar rosta nån gång...

Jag bytte det gamla aggregatet på 6 kW till ett större på 8 kW, mest för att jag läste mig fram till att glasdörr innebär att det krävs mer effekt i bastun. Angående ventilation så sattes dörren upp med en springa på 2cm nertill, som tilluft med aggregatet en decimeter bredvid. Frånluftsventilen satte jag upp på samma vägg men i det bortre hörnet från dörren och högst upp i taket. Åsikterna går ju speciellt isär här på Byggahus, men jag valde som jag gjorde eftersom jag gärna har lite svalare på nedre laven istället för jämnvarmt i större delen av bastun. Frånluft på annan vägg var inte ett alternativ då jag vill ha det mot samma utrymme som tilluften.

Panelen är obehandlad asp och lavarna är färdiga moduler i al. Lavar och dörrhandtag är behandlade med bastuvax men inte panelen. Det sitter en LED-list på 2m under lavarna och sen en vanlig lampa på väggen för städbelysning. I efterhand har det även visat sig att belysningen utanför bastun lyser upp ganska mycket genom glasdörren även om den är rökgrå, så det kan vara bra att tänka på.

Höll på att glömma ljudutrustningen, hittade följande inbyggnadshögtalare på Kjell & Co:

https://www.kjell.com/se/sortiment/...assiva/infalld-hogtalare-5-40-w-2-pack-p26115

Både billiga och vattentåliga, men bäst av allt bara 35mm inbyggnadsdjup så passade bra utanför bastufolien. Köpte en liten förstärkare där också:

https://www.kjell.com/se/sortiment/...tarkare/tangent-ampster-bt-forstarkare-p97805

Kör musik och ljudböcker från mobilen via sladd eller Bluetooth.

Premiärbadet i söndags gick mycket bra (om man räknar bort att jag glömde fylla på ölförrådet) och ventilationen fungerade finfint.

/Janne

2. D
    Medlem · Trondheim,nord-trøndelag · 759 inlägg

drsakke

Medlem
    Riktigt fint!!!
    Mvh
    Sakke

• Laddar…
  3. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 583 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Supersnyggt! Särskilt den nedre rundade laven (y).
    Vi är på väg att renovera dusch och bastu i vår källare också så det kul att se hur andra gjort. Det känns som bastu-badandet har fått sig en uppsving den senaste tiden. För några år sedan verkade det ju nästan inte finnas någon som ville ha en.

• Laddar…
  4. D
    Medlem · Trondheim,nord-trøndelag · 759 inlägg

drsakke

Medlem
    Man ser tydligt var fuktskadorna på panelet kom ifrån, klassisk felkonstruktion med panel helt ned til golv. Knappast fråga om fukt från betongvägg...var det plastmatta eller obehandlad betonggolv för?
    Är lavarna från sun-sauna?
    Mvh
    Sakke

5. jan.boquist
    Medlem · 33 inlägg
    Tack :)

Hade gärna rundat av den övre laven också men det är olika bredd (60 och 40) och fanns tyvärr ingen passande hörnmodul för det.

Janne

• Laddar…
  6. jan.boquist
    Medlem · 33 inlägg
    Det var obehandlat betonggolv innan, nu har vi lagt samma klinker som utanför bastun. Nya väggarna sitter 8cm över klinkergolvet.

Lavarna köptes på K-Rauta när de hade 20% rabatt innan jul, av märket Thermory.

Janne

• Laddar…
  7. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 583 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Hur stor är den, bredd x längd?

8. jan.boquist
    Medlem · 33 inlägg
    243x155, övre laven är 60 bred på långsidan och 40 bred på kortsidan. Nedre laven är 40 hela vägen.

• Laddar…
  9. D
    Medlem · 26 inlägg

Darenhall

Medlem
    Kanonfint och roligt med fler bastu projekt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.