Byggahus.se

Färdigställt annans nyproduktion

1. D
    Medlem Nivå 1
    Med risk för att bli dumförklarad så tar jag ändå chansen att prova lyckan här efter svar. Har ett (i mina ögon) klurigt fall. Här kommer det iallafall;

Årsskiftet 18-19 köpte jag ett husprojekt av ett par som valde att skiljas. Det var ett projekt i den form att det var ett nybygge som inte var färdigbyggt. Paret hade haft en byggfirma att bygga lösvirkeshus, och dom hade kommit så långt att plattan var gjuten och taket låg på, fönster och dörrar var satta och huset var "tätt", invändigt var inte något gjort mer eller mindre. Det hade vart en mer eller mindre helentreprenad men det kluriga i detta är att det byggfirman är ett byggprogram på en lokal gymnasieskola som tar på sig projekt inom ramen för utbildningen.

Dom hade kommit överens med byggfirman (skolan) om att avsluta projektet och allt dom i mellan är löst så att säga. Jag var såklart i kontakt med KA samt byggfirman som gick igenom saker med mig, dom skrev dessutom på kontrollplanen så pass som dom hade kommit. Dom försäkrade att allt hade vart ok, och att allt gått smidigt hittils.
    Jag valde dessutom att behålla samma KA, men eftersom jag skulle färdigställa själv så fortsatte inte byggfirman.

Jag färdigställde iallafall huset, hittade lite småsaker som jag tyckte inte var riktigt bra gjorda, men har ju haft överseende då jag vetat att det vart ett "elevbygge". Efter inflytt förra sommaren, och slutbesked så har allt fungerat och jag vart nöjd.

Men då i vår påbörjade jag ett projekt där jag skulle bygga på en farstukvist, jag ville ha samma plåttak då jag skulle förlänga ut taket från takfoten bara. Då upptäckte jag att taket som är lagt ej är godkänt för taklutningen som är 10grader på mitt tak. Det vill säga, jag kan få problem med att småltvatten framför allt trnger in i skarvar på våren, och ingen försäkring förmodligen kommer gälla om jag får en vattenskada. Det är ett tegelprofilerat plåttak, och ja...det är klart jag skulle ha kontrollerat det bättre såklart, men nu står jag här.

så frågan är;

Har jag något att hämta hos byggfirman? eller KA? dom har ju skrivit på kontrollplanen att allt ska ha vart ok. Jag var ju dessutom i kontakt med dom innan köp enbart för att få klart att allt skulle vara i sin ordning.

Redigerat 7 jun 19:33
    • Laddar…
  2. Bart
    Medlem · Nivå 9
    Vem hade projekteringsansvaret? Det vill säga, vem bestämde att det skulle vara just den takbeläggning det blev.
    Vad sa slutbesiktningen om taket?

3. D
    Medlem Nivå 1
    det var KA som dessutom gjorde den tekniska beskrivningen samt ritade och gjorde konstruktionsberäkningarna. I den tekniska beskrivningen har han skrivit plåtbeklätt tak, typ tegelprofil eller bandtäckt. KA tillsammans med byggfirman hade projekteringsansvaret. Men de var ju ingen totalentreprenad dom hade mot familjen, då skolan inte tillämpar det.

jag var ju byggherre när det var skutbesiktningen så de gjordes väl ingen märkvärdig slutbesiktning då, vi kontrollerade att alla punkter på kontrollplanen var påskrivna samt kommunen gjorde sina sedvanliga punkter.

4. L
    Medlem Nivå 7
    Jag undrar bara vem är du? ;)

Alltså, hur vet du att felet är legitimt? Instruktioner för just denna beläggning? Vad som är praxis?
    Kontrollerat med annan 3e part?

5. D
    Medlem Nivå 1
    När jag skulle kolla upp vilken plåt det var för jag behövde snörrasskydd och taksäkerhet så insåg jag att den plåten ej är godkänd för takvinkeln. Dvs tillverkarens egna instruktioner.
    Nej, ingen fler tredje part är kontrollerad med, men har väl så pass bra koll att jag vet att det finns ingen praxis att lägga ett tak för minst 14graders vinkel på ett tak med 10graders vinkel.

sen vet jag väl att det finns möjlighet att täta skarvar etc med bitumen eller liknande taktätningsmassa och det kommer vara tätt om man gör det rätt. Men det är inte gjort och jag vill helst inte göra det, utan försöker mig på att lägga ansvar på byggfirman i det här fallet som har valt taket.

6. Bart
    Medlem · Nivå 9
    Jag skulle ta upp en diskussion med KA och byggaren och ställa mig frågande till valt material och hänvisa till tillverkarens instruktioner. Stäm gärna av med tillverkaren först så att du har ett svar att visa KA och byggaren.

7. B
    Medlem · Nivå 11
    Klart att det är tråkigt om KA inte uppmärksammat takvinkeln och plåttillverkarens minimum deklaration!
    Just 14 grader låter som samma gräns som vanligt tegel brukar ha!
    Vet du om den uppgiften fanns när taket las?
    Om du inte upplever skador eller problem så undersök hur undertaket ser ut över året !
    Det kan bli knepigt att få ersättning om det saknas något att klaga på!

8. F
    Byggveteran · Nivå 18
    Det stora problemet här är ju att du inte har någon affärsrelation med de som byggt. Så länge ingen garanti är överskriven på dig så har de ingen skyldighet att åtgärda det heller.

I detta fallet verkar ju KA varit inblandad även som konstruktör och bör kunna krävas på ansvar.

• Laddar…
  9. P
    Medlem Nivå 4
    Prata med tillverkaren först. det brukar kunna finnas olika taklutning på samma takplåt beroende på om dom är skarvade på längden eller ej och om man lagt tätning vid ev längdskarv. Det står altså en vinkel som gäller vid skarvar på alla ledder och sen kan man frångå det om längdskarv saknas eller tätas med nåt utprovat. Så du inte hoppar på nån och så visar det sig att det följer tillverkarens anvisningar.

10. S
    Byggveteran Nivå 9
    Den plåt du beskrivit kan aldrig vara godkänd för 10 grader!

11. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Försäkringsmässigt får man ändå ingen ersättning om vatten tränger in genom taket. Så det blir ingen skillnad.

12. S
    Byggveteran Nivå 9
    Nej , men det kan vara trevligt att undvika dyra vattenskador.

• Laddar…
  13. B
    Allvetare · Nivå 10
    Jag skulle gissa att du har störst chans till framgång är om kräver pengarna av dig själv

14. B
    Medlem · Nivå 11
    Lägg om taket om du ska bygga till och ändå ska ha ställning tex... passa då på att underhålla övriga detaljer för pengar gör större nytta i ditt tak än hos jurister!

15. D
    Medlem Nivå 1
    jo, du har så rätt i det. Lite tråkigt bara då huset är ett år gammalt. Hade ju inga direkta planer på att rycka loss taket. Det har ju bara legat 2år knappt.