Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Färdigställandeskydd innan startbesked trots bygga själv?

1. J
    Medlem · Västmanlands län · 251 inlägg

Jidderberg

Medlem
    Hej! Jag har ansökt och fått beviljat bygglov för ett hus och garage.
    Jag ska bygga själv i lösvirke och kommer hyra in företag för div. jobb när så behövs t.ex. badrum och inkoppling av el. Vilka det är jag ska hyra in har jag inte bestämt då jag tänkt ta in offerter på dessa jobb och välja detta när jag kommit till det stadiet i byggnationen.

Nu propsar kommunen på att jag måste visa ett färdigställandeskydd innan startbesked kan ges. Jag har läst på flera ställen att färdigställandeskydd inte kan krävas för de som bygger själva. Men utan källhänvisning.

Hur ska jag gå tillväga med detta? De kan ju inte kräva att jag redan nu har färdigställandeskydd för varje litet jobb som jag ska leja bort?

Har jag någon föreskrift att luta mig mot?

Vänliga hälsningar

2. O
    Medlem · Stockholm,Skåne · 3 808 inlägg

oceanis

Medlem
    Har du provat att Googla??

Om inte, så bör du göra det. Men för att underlätta för dig så är här en länk till Boverket. ;)

http://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/fardigstallandeskydd/

Läs under rubriken "När krävs inte färdigställandeskydd"

"Färdigställandeskydd behövs inte heller när en konsument själv utför åtgärden utan att anlita någon näringsidkare, så kallad självbyggare. (jfr prop. 2013/14:125 sid. 15)"

3. J

Jidderberg

Medlem
    Tack! Jag provade men hittade bara individuella sidor med ett sådant påstående, visste inte vilka det är som gjort denna regel.

Men texten känns öppen för tolkning:

"Kravet på färdigställandeskydd gäller enbart när åtgärden utförs av en näringsidkare för en konsuments räkning. Något färdigställandeskydd behöver därför inte finnas när en näringsidkare uppför huset åt sig själv oavsett om han eller hon avser att senare sälja det till en konsument. Färdigställandeskydd behövs inte heller när en konsument själv utför åtgärden utan att anlita någon näringsidkare, så kallad självbyggare. (jfr prop. 2013/14:125 sid. 15)"

Man kan ju välja att tolka det som att så länge jag inte gör 100% allt själv så kommer jag behöva anlita någon, och därför kommer ett färdigställandeskydd behövas någon gång under byggnationen, och därför måste jag visa detta färdigställandeskydd innan jag kan få startbesked?

Så verkar iallafall kommunen tolka det.

Redigerat 3 apr 2017 13:31
  4. P
    Medlem · Stockholm · 190 inlägg

psau

Medlem
    Så länge du gör 100% själv behöver du inget färdigställande skydd, gör du INTE 100% själv behöver du ett färdigställandeskydd, svårare än så är det inte.

/Peter

5. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 8 284 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Jag tolkar den texten som att det bara behövs vid totalentreprenad

6. H
    Moderator · Stockholm · 47 261 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Njaaa.. Jag skulle nog prova att argumentera med handläggaren med hänvisning till länken här ovan.

Om du ex. gör precis allt själv, utom el, där det finns lagkrav (det gäller inte bara inkoppling, utan allt som rör el vid bygget). Så om du gör allt själv, och sedan anlitar en elfirma på löpande räkning, så fyller en färdigställandeförsäkring inget syfte.

Det jag kan tänka mig att kommunen vill skydda sig mot, är om du ex. dels skall bygga, men sedan riva en bef. byggnad. Då vill de kanske inte riskera att bygget blir klart, men att du sedan hävdar att du inte har råd att riva.

• Laddar…
  7. J

Jidderberg

Medlem
    Tjena, idag finns inga byggnader på tomten så det är helt nybygge som gäller.
    Jag förstår inte tanken med att man inte behöver färdigställandeskydd om detta endast gäller de som har alla behörigheter som krävs. Det är ju isåfall en väldigt exklusiv skara som detta undantag gäller?

8. H

Moderator
    Njaa, jag menade att just elektriker är den enda entreprenör du inte kan klara dig utan, och OM texten skall tolkas som att du behöver färdigställande skydd så fort det finns någon som helst form av entreprenör inblandad så är det ju där problemet sitter.

Men det borde gå att få handläggaren på bättre tankar.

9. J

Jidderberg

Medlem
    Om jag ska förstå syftet bättre då. Om elektriker är den enda entreprenör jag skulle behöva en färdigställandeskydd till, vad är syftet med färdigställandeskyddet? Är det att det ska finnas pengar för att kunna plocka in en annan elektriker ifall denne går i konkurs mitt under eldragningen? Jag lär ju inte betala förrän efter slutfört arbete ändå. Och om jag mot förmodan skulle stå där med byxorna nere med halvdragen el och en elektriker med KK och inga pengar kvar, så ska räddningen vara att jag betalat en ansenlig summa för ett färdigställandeskydd, istället för att jag haft pengarna i handen och kunnat betala en annan elektriker för att slutföra installationen?

I min kommun finns tyvärr endast regelboken så om jag inte kan undvika ett färdigställandeskydd enligt boken så kan jag inte undvika det.

10. H

Moderator
    Nej självklart har du ingen nytta av färdigställande skydd om det bara gäller enstaka entreprenörer som du dessutom anlitar på löpande räkning.

Men jag tror att din handläggare gör fel, antingen på djäkelskap, eller så är handläggaren oerfaren och inte van att hantera självbyggare.

Om inte länken här högre upp duger till att få med handläggaren så prata med chefen.

11. J

Jidderberg

Medlem
    Tack för all hjälp jag ska fortsätta trycka på !

12. R
    Självbyggare · Stockholm · 8 719 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Jag har just startat nyproduktion av en villa och klarade mig från färdigställandeskydd från både bank och kommunen. Banken ville först ha det men nöjde sig med entreprenadavtal som visar att de inte får betalt om de inte gjort sitt.

13. haavard
    Medlem · Bohuslän · 2 937 inlägg

haavard

Medlem
    Exakt så är det.

Om din elektriker gör fel innan han går i konkurs skall du kunna få en annan firma att rätta till felen utan att det kostar dig något.

Problemet som jag ser det är att även vid stora fel ger försäkringen så liten utbetalning att i princip alla hade haft råd att ta räkningen själv.

14. J

Jidderberg

Medlem
    Ju mer jag läser desto mer hopplöst verkar det och ju argare känner jag mig, även min KA menar på att jag måste ha det för de åtgärder som kräver behörighet.

Jag förstår verkligen inte syftet att kräva en färdigställandeförsäkring för min egen skull. Det är ju ingen annan som drabbas om jag betalat in hela summan för entreprenad i förskott och företaget sedan går i konkurs.

Man tar heller ingen hänsyn till min ekonomiska situation i förhållande till den ekonomiska risken.
    Det är som att kräva att jag ska teckna en garanti för kompensation ifall mjölken jag köpt på Ica är sur.
    Betala 1kr nu, om den inte är sur behåller vi kronan, om den är sur så får du tillbaka den och får betala resten själv för en ny mjölk, men vad du än gör, köp inte mjölken utan en försäkring... Sen ägs Gar-Bo som är det enda försäkringsbolaget av 14 personer och några aktieägare med mindre poster i företaget. Vad är det för sk*t??

Kan det inte räcka med att jag visar intyg på att jag kan blankolåna maxbeloppet 350 000kr från min bank om jag behöver pengar? För syftet med färdigställandeskyddet är väl att jag inte ska vara utblottad när det finns ett behov av pengar? Maken till kontrollsamhälle och maffiametoder har jag inte varit med om i Sverige, och Villaägarnas riksförbund står bakom denna regel...

Redigerat 4 apr 2017 00:43
  15. H

Moderator
    När vi byggde på en våning på del av huset för snart 10 år sedan. Då gällde krav på både byggfelsförsäkring och färdigställande skydd, även för självbygge. Jag hade laddat upp med argument för varför jag skulle slippa kravet, men hade inga stora förhoppningar. Kravet gällde då för byggen över 10 prisbasbelopp om jag minns rätt. Jag tänkte bygga mycket själv, så jag ansåg att det skulle kunna bli billigare än så.

Vi hade en ny gästtoalett med dusch i planen också, den var inritad med handikappsmått, efter inrådan från arkitekt.

Handläggaren blev eld och lågor över att vi frivilligt hade gjort den anpassad. Och påpekade i varannan mening "O så bra att ni har tänkt på tillgängligheten" så när jag nämner byggfelsförsäkring hinner jag inte ens säga att jag vill slippa den. "Nej du skall ju bygga själv, då behöver du ingen försäkring, O så bra med den där toaletten", oc h det var samma sak med fler regelbrott jag ville ha. "Inga problem, O så bra med den där...".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.