När vi köpte hus ingick det även ett påbörjat attefallshus som var tänkt att ha året runt standard. Det som var kvar på attefallshuset vid ägarbytet var att färdigställa alla ytskikt, badrum, kök, vattendragning samt avloppsinkoppling. De tidigare ägarna hade ett godkänt startbesked ifrån kommunen där det stod att någon kontrollansvarig för bygget inte krävdes.

Tidigare ägarna rådde oss att söka ett nytt startbesked eftersom attefallshuset inte var helt klart och det tidigare beskedet gällde två år och den tiden gick ut precis innan ägarbytet.

Jag ansökte om ett nytt startbesked men kommunen sa att det inte behövdes eftersom själva "huset" redan var klart, dvs utifrån sett ser huset klart ut.

Det jag undrar över är om vi nu färdigställer attefallshuset, behöver någon ifrån kommunen eller någon annanstans komma och besiktiga det på något sätt? Vi hade tänkt nytta huset för uthyrning så småningom.

fråga kommunen om det också.

Det skall ju utfärdas ett slutbevis antar jag, och då vill kommunen som minimum ha in dokumentation motsvarande kontrollplanen. Det kan tänkas att någon skall komma ut och ta en titt också, men troligen inte när det bara är ett attefallshus.

Var försiktiga med att flytta in något i huset innan slutbevis är utfärdat, det utgår en hög byggsanktionsavgift om man tar ett bygge i bruk innan slutbeviset är utfärdat (ca. 22 000 kr).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.