Satt dörrfoder och vill dölja snittet efter gerning. Måla lite i skarven, eller har nån något bra tips ?

• Dörrfoder med snitt efter gerning som användaren vill dölja; tapet med blomdesign runt dörröppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Dyr skrev:
Satt dörrfoder och vill dölja snittet efter gerning. Måla lite i skarven, eller har nån något bra tips ?
Såga rätt? Nej jag vet att det är svårt att få det perfekt så min rekommendation är mjukfog. Finns även att köpa i s0502y eller i olika nyanser.

• Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
Äh, det där lilla…

Du kan dock måla med någon tjock oljebaserad lackfärg, men måla då hela karmen, så det blir enhetligt. Det kommer att synas om du bara duttar i själva skarven.

Men som sagt, det där är inget att ligga sömnlös över.

• Gilla
Lt A
  • Laddar…
Irriterar du dig på det, sätt i mjukfog.
Helst i rätt nyans, annars byter du ju bara färg på snittet.

Sedan fokuserar du på något annat projekt som behöver åtgärdas tills dess att det är dags att måla om listerna.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Äh, det där lilla…

Du kan dock måla med någon tjock oljebaserad lackfärg, men måla då hela karmen, så det blir enhetligt. Det kommer att synas om du bara duttar i själva skarven.

Men som sagt, det där är inget att ligga sömnlös över.
Det blir att spackla å slipa spikhålen samt andra skavanker. Sen måla karmen och fodren med en vit halvblank lackfärg. Fodren är fabriksmålade, måste man rugga upp ytan på dom innan målning ?

Nä.

Då kan det bli osynligt de där snittet i gerningen, med lite spackel å vit färg :)

Nu när jag ska måla dörrkarm och foder i vit lackfärg. Nu är ju golvlisten i samma färg som fodret. Lacka om alla golvlister så det inte skär sej. Någon som har ett klokt tänk kring det ?

L Lt A skrev:
Nu när jag ska måla dörrkarm och foder i vit lackfärg. Nu är ju golvlisten i samma färg som fodret. Lacka om alla golvlister så det inte skär sej. Någon som har ett klokt tänk kring det ?
Antingen bryta färgen rejält, är det för nära ser det illa ut.
Alternativt hitta en färg som är så lika att du kan leva med det.
Sista alternativet är att måla golvlisten någon decimeter och ”fasa ihop färgerna”. Alltså att kulören mjukt går över i den gamla.

L Lt A skrev:
Tipex
Torkar snabbt och täcker bra. Inte perfekt, med osynligt för ett otränat öga.

Färdigmålade lister brukar vara målade i NCS 0502y vill du inte måla om allt kan du köpa den kulören det är alltid bra att slipa lätt innan målning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.