Byggahus.se
Fördraget funkade skitbra på mitt landställe iaf. Och elektrikern som sedan kopplade in och mätte upp verkade tycka det funkade bra också. Det finns ju både - och 5-ledare så varför använda den man inte behöver. Och behöver man tre+tändtråd så kan man ju dra ut en :) ?

Jag åkte iof på ett par "hempulerismällar" när det blev lite korta sladdar i några av rören - där fick jag själv dra in nya innan elektrikern kom - det var inte kul - men det hade varit ännu- jäkligare att dra helt nytt - iof har jag inte ngn dragfjäder, men iaf en del slangar där jag inte hade fördragna ledare var rejält tröga på sina ställen trots ok böjradier...

/K

klaskarlsson
dragfjäder behöver inte vara dyrt eller svårt att få tag på. Visst, det är inte den bästa kvaliteten med den fungerar... (Har varit med om att det blivit veck på den som inte gått att jämna ut helt, men med det priset är det ingen större förlust)

Bjurran: Tack för klänken, det var billigare än jag trodde.

Jag har väl inte direkt letat. Har bara varit tvungen att dra tråd ett fåtal gånger (som sagt jag skruvade egentligen upp fördig flexslag åt elekritkern) - och varje gång har man "överraskats" lite så jag har inte hunnit/tänkt på att köpa en dragfjäder innan jag har ståt där i stugan :)

/K

Och för er som tror att det går trögt i slang så är det faktiskt så att, om man gör på rätt sätt, så går det BETYDLIGT lättare att dra tråd i slang än rör

Sedan finns det STORA skillnader på slangen också.
lågpris märken = för mjuk, och spröd.

el_richard skrev:
Sedan finns det STORA skillnader på slangen också.
lågpris märken = för mjuk, och spröd.
Där håller jag definitivt med dig. Har själv använt mig av biltemas slang och märkt tendenser till att den spruckit. Dock är jag lite osäker på om de har bytt produkt nu, för jag har ett svagt minne av att det tidigare var den vita slangen som inte fick gjutas in, nu hittar jag bara grå 750N. Ser dock att de fortfarande säljer svart flex (utan kabel) som inte får gjutas in...

Finns det nåt stället som säljer slang med 2.5mm för en bra peng?

Hur mycket är du ute efter?

Vet inte säkert men ska dra ström i 130m2 verkstad så det kommer bli en del. Så ville mest veta vad det finns för alternativ

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.