Byggahus.se

Färdigdragna FLEX rör - förbud

4k läst  23 svar

1. P
    Medlem Nivå 4
    Varför används dessa? Är det verkligen gott yrkesmannaskap att använda ett färdigdragen flexrör med 5 ledare isf en enda tändtråd som dessutom inte borde har samma färg som faserna.

Jag tillbringat ett antal kvällar att dra om elen i mitt garage då "alla" rör var precis där jag ville ha min lucka upp till kallvinden och jag har blivit mer eller mindre galen över dessa rör. 70% av alla ledningar i min kopplingsdosa till beslysningen i taket är helt oanvända.

Garaget är byggt för ca 5 år sedan och jag vet att det är en behörig elektriker som gjort jobbet.

2. Bloink
    Medlem Nivå 8
    personligen brukar jag dra ut dom trådarna som inte ska användas och även dra i lämplig tändtråd om det finns behov av det. Som sagt det finns bra montörer och det finns sämre montörer.

3. electrocuted
    Medlem Nivå 10
    men varför i all världen monterar man en 5-ledare flexrör om man ämnar använda EN av dom???? orkar inte dagens elektriker använda dragfjädern???
    de gånger jag gjort infällt har jag bara använt flex i svåra passager med flera böjar på rad, som är svårt att få till med böjfjäder. har aldrig använt färdigdraget, ser det som slöseri med mtrl. det är ju aldrig de trådarna man behöver som ligger fördragna ändå..

4. Rikard Ågren
    Medlem Nivå 11
    Det låter ju inte klokt!

Jag trodde färdigdraget var till för hemmapulare? ;)

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej jag tycker det har framgått här att elektrikerna ofta använder fördragen slang. Det ger mycket snabbare arbete, ett moment försvinner. Dessutom så kan man ju fundera över om de lägger ned lika mycket möda på korrekt fixering och böjradier etc. Han som lägger slangen kommer ju aldrig att behöva försöka få i någon tråd i den. Det blir någon som svär över detta om ca. 50år när det blir dags för en elrenovering i huset.

Personligen skulle jag vara lite skeptisk över fördragen slang. Risken att skada isoleringen på FK i slangen är ju ganska stor när man "skalar" slangen.

Visserligen kan man säga att samma risk finns vid skalning av ex. EKK. Skillnaden är att eftersom trådarna där ligger väl fixerade i den punkten där man riskerar en punktering av isolationen, så är risken för problem med skadan mindre. FK tråden med skada kan ju vridas och dras ur sitt läge i samband med ihopkoppling i dosan så att skadan som uppstår när slangen skärs av kan hamna i ett känsligare läge,

6. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Med fördraget så går det inte göra smarta dragningar, Med vanlig dragning behöver inte a,alla ledare skarvas i varenda dosa, tändtråden kan gå direkt från strömbrytaren till lamputtaget.

Protte

7. P
    Medlem Nivå 4
    Va skönt att jag inte var helt fel ute när jag stod där med armarna över huvudet och svor över elektrikern.

8. Bloink
    Medlem Nivå 8
    Att skala en slang utan att skada FKn är inga problem. Möjligtvis om man är oerfaren och inte har arbetat med denna typ av matreal innan. Har själv aldrig lyckats skada någon tråd. Gäller att få in tekniken med sekatören/kniven ;)

9. Apprentice
    Medlem Nivå 7
    Enda gången jag använder fördragen femledare är till 3-fas. Att dessutom använda blå mellantråd med slang bara för att den färgen är ledig borde också förbjudas.

10. pefo
    Medlem Nivå 10
    Ehh... det är redan förbjudet. Samma regler gäller för slang med fördragen FK som om du drar in den själv. Fördragen slang är inte detsamma som flerledare.

11. E
    Medlem Nivå 12
    Jag som Elektriker använder slang med fk i.

Utmärkt att dra mellan uttag, går fort. (slipper privat person´s helvetet klaga att det tar lång tid)

Finns fördelar och nackdelar med slang.

Slang skall klammras tätare än vp-rör.

Slang är utmärkt att förlägga i tegel/putsade väggar. (fasta rör är bökigare att lägga i frästa spår)

12. Bjurran
    Medlem Nivå 9
    Undrar dock hur många hempulare som använt denna felaktigt då deras huvudleverantör av elmateriell inte tillhandahåller någon 20 mm med 2,5 mm2, just då det är så smidigt att dra dem... Visst, nu kanske de inte kommer belasta sina 3-fas-uttag med 16 A, men jag tror fler än jag kan se en risk där...

13. electrocuted
    Medlem Nivå 10
    är nog med all säkerhet många som dragit den och säkrat med 16A "för dom har ju ett 16A uttag..."
    sen är det ju en 3-fasledning ocksåm och dom "brukar ju vara grövre"
    men det är den genomsnittlige hempularen det...

14. E
    Medlem · Nivå 22
    Även jag använder i stort enbart fördragen slang och det är aldrig nått problem, varken vid montage eller vid efterarbeten. Problemen brukar väl uppstå när nån hempulare ska till och fixa. Och varför nån skulle dra slang med för många ledare kan jag inte förstå slang med tre trådar är ju betydligt billiggare än en med fem. Och att byta färg på en tråd från blå till tex. vit tar inte många sekunder.
    Fördragen slang är en gudagåva i rätta händer.

15. I
    Medlem Nivå 6
    Håller med, gör man rätt är det kanon med fördraget. Till hempulare som säger "Jag kan dra rören så behöver du bara dra trådarna o koppla", svarar jag som så här."Nej det kan du inte, möjligtvis kan du dra i trådarna om jag säger vilka färger det ska vara, sen kopplar jag". Detta har jag lärt mig genom åren. Sen finns det alltid undantag. De värsta frågar inte utan ringer när allt är igenspikat, och kanske har haft inlånad "kan allt inom bygg"-folk från östblocket. Då blir man trött och åker o fikar istället;)