4 128 läst · 1 svar
4k läst
1 svar
Färdiga plintar
Jag har en altan som som jag har för avsikt att riva för att bygga en större. Den gamla är uppbyggd på betongplintar som jag gjöt på plats i vanliga papprör. Det var ganska stenigt så djupet blev inte mer än 70-80 cm för varje rör. Vi har under åren aldrig haft problem med tjälen.
Med den nya altanen funderar jag på att använda färdiggjutna betongplintar 70 cm höga som jag gräver ner 60 cm och eventuellt täcker området kring plintarna med isolering. Att gräva och gjuta rör ner till frostfritt djup är ju ingen garanti för att tjälen inte lyfter det hela. Altanen kommer att få en höjd på 120 cm över marken, precis som nuvarande.
Är det någon som byggt på detta sätt, eller har erfarenhet av eventuella problem som kan uppstå?
Med den nya altanen funderar jag på att använda färdiggjutna betongplintar 70 cm höga som jag gräver ner 60 cm och eventuellt täcker området kring plintarna med isolering. Att gräva och gjuta rör ner till frostfritt djup är ju ingen garanti för att tjälen inte lyfter det hela. Altanen kommer att få en höjd på 120 cm över marken, precis som nuvarande.
Är det någon som byggt på detta sätt, eller har erfarenhet av eventuella problem som kan uppstå?
Kanske är jag lite sent ute med svar, men det främsta problemet med 70cm plintar verkar vara ryggproblem vid placeringen.... På den positiva sidan har jag dock hört att man kan få tag i efterjusterbara stolpskor, vilket skulle kunna innebära att Du skulle kunna justera dem (om de är åtkomliga) för den händelse att tjälen ställer till det hela.cubix skrev:Jag har en altan som som jag har för avsikt att riva för att bygga en större. Den gamla är uppbyggd på betongplintar som jag gjöt på plats i vanliga papprör. Det var ganska stenigt så djupet blev inte mer än 70-80 cm för varje rör. Vi har under åren aldrig haft problem med tjälen.
Men som sagt - otympligheten är det enda direkt negativa jag hört.
Klicka här för att svara