Hej. Tjänande fastighetsägare har fällt ett träd över vägen för att hindra min nyttjanderätt på den väg jag är servitutsinnehavare. Jag har samtalat med polis och jurist och det verkar högst oklart om jag själv får såga trädet. De rekommenderar istället att anlita företag som kan ta bort det, och sen kan jag eventuellt kräva tjänande fastighet på ersättning för den kostnaden genom rättsprocess. Andra alternativ är att kontakta kronofogden för en handräckning, vilket tar 4 månader. Sågar jag trädet själv misstänker jag att han kommer anmäla mig för det.
Då inget annat nämns i vårt officialservitut så antar jag att det är jag som har ansvar för underhållet på vägen.

Någon som har stenkoll på mina rättigheter här?

• Ett fällt träd blockerar en grusväg omgiven av skog, under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fällt träd över en grusväg, med stubbe i förgrunden, omgivet av skog och buskage i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Arg
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Nicce12 och 20 till
  • Laddar…
Ta bort trädet. Det har du rätt till. Det trädet har inget värde utöver vedvärdet, det försvinner inte av att du flyttar på det.

• Gilla
  • Haha
Lajmen och 29 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har svårt att förstå hur jurist kan mena att du inte har rätt att flytta trädet från vägbanan. Du har ju servitutsrätt med underhållsansvar för vägen. Hur tänker sig juristen att skada kan uppstå för trädets ägare så att du blir skadeståndsskyldig?

Men naturligtvis ska detta fungera genom kommunikation med markägaren.

• Gilla
Hellwiz och 37 till
  • Laddar…
Du kan nog kapa det och rulla det åt sidan utan egentligen några "legala" risker...

Men det är väl som allting annat en fejd är ett jävla besvär, finns det ingen möjlighet att lösa den bakomliggande konflikten?

Även fast du kommer att få "juridiska" råd från våra 1% advokater så är min rekomendation att på alla möjliga sätt lösa det pragmatiskt. Den "juridiska" är dyr, jobbig och långdragen.

/ATW

• Gilla
Åsa Å och 18 till
  • Laddar…
H Herr Okunnig skrev:
Hej. Tjänande fastighetsägare har fällt ett träd över vägen för att hindra min nyttjanderätt på den väg jag är servitutsinnehavare. Jag har samtalat med polis och jurist och det verkar högst oklart om jag själv får såga trädet. De rekommenderar istället att anlita företag som kan ta bort det, och sen kan jag eventuellt kräva tjänande fastighet på ersättning för den kostnaden genom rättsprocess. Andra alternativ är att kontakta kronofogden för en handräckning, vilket tar 4 månader. Sågar jag trädet själv misstänker jag att han kommer anmäla mig för det.
Då inget annat nämns i vårt officialservitut så antar jag att det är jag som har ansvar för underhållet på vägen.

Någon som har stenkoll på mina rättigheter här?
Om markägaren är kinkig så tänk på att om du sågar själv med motorsåg så behöver du ha utbildning/kort för att göra det på annans mark.

• Gilla
  • Haha
j-o75 och 10 till
  • Laddar…
Nej, så är det inte. Du behöver utbildning om du arbetar åt någon annan. Det handlar om dennes arbetsgivaransvar. Här arbetar inte TS åt någon annan utan röjer sin väg.

• Gilla
Anna_H och 56 till
  • Laddar…
R
Bara yrkesmässig körning med motorsåg kräver utbildning, det är ett arbetsmiljöansvar..
Använder du den privat så behövs det inte..

• Gilla
Festlund och 18 till
  • Laddar…
Varför vill markägaren göra livet surt för dig?

• Gilla
Foppa13 och 9 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Varför vill markägaren göra livet surt för dig?
För jag har enligt juridisk rätt satt upp en bom på min tomt så han och andra inte kan köra ner bilen till älven och parkera på min gräsmatta för att supa/fiska i min hemfridszon. Istället får de promenera cirka 80 meter från bommen, om de vill nå älven, och det var ju inte populärt.

Edit: Men vad spelar det för roll egentligen? Jag har servitut på vägen och oavsett anledning får han inte hindra mitt nyttjande av den.
Gubben är vida känd för sin dumdristighet och har redan tidigare varit hit och mordhotat mig, så man börjar ju tröttna.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
  • Arg
Hellwiz och 31 till
  • Laddar…
Har du hemfridszon vid älven?

• Gilla
Aser och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle bara kapa trädet som rasat över vägen. Skulle förutsätta att det har blåst ned, utan vidare undersökning av stubben.

OM grannen mot förmodan skulle börja skrika om att det var en perfekt rak fura som var tänkt som flaggstångsämne, så är det väl bara att neka kommentatar. Upp till grannen att bevisa att det är jag som kapa det.

Men om nivån ligger på mordhot, så är kanske det något att ta i beaktning. man får balansera risken med eskalering mot nyttan att få tillgång till vägen NU. Skulle risken föär eskalering bli mindre eller större om man blandar in handräcknjing osv.

• Gilla
redep och 12 till
  • Laddar…
Vad är det för dumheter? Det är uppenbart att det är en fälld björk. Flaggstänger gör man dessutom av gran. Oavsett vilket får TS röja vägen.

• Gilla
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du hemfridszon vid älven?
Jag har ett fritidshus 10 meter från var folk tycker om att fiska och dricka öl. Eftersom att det gäller vattendrag så krävs en juridisk utredning av det hela så det är ju upp till diskussion. Dock helt irrelevant eftersom att jag inte söker att hindra folk att ta sig dit, men jag har all laglig rätt att hindra motorfordon från att köra på min väg och att parkera på min tomt.

• Gilla
redep och 23 till
  • Laddar…
Om det nu är din tomt. Det var du som drog upp det.

• Gilla
  • Arg
Aser och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Startar man ett krig får man vara beredd att kriga.

• Gilla
whak och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.