Byggahus.se

Fällor och möjligheter vid budgivning

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    När du vill säkerställa att du tar hem budgivningen gäller det att ha tillräckligt med pengar i första hand. Men utöver det finns det både fallgropar du ska undvika och möjligheter du bör ta vara på för att öka chansen att säljaren låter dig köpa bostaden.

Du kan läsa artikeln här: Fällor och möjligheter vid budgivning

• Svara
  2. Stiftet
    Självbyggare · Nivå 5
    Informativ och bra artikel, tack!

• Svara
  3. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Finns det verkligen forskning på att små höjningar leder till det lägsta priset? Det går att argumentera mot detta som säkert bekant. De utfästelserna är högst tveksamma.

• Svara
  4. -RB-
    Renoverare · Nivå 14
    Auktioner som företeelse är tämligen välstuderat. Det har t o m delats ut ett Nobelpris, nåja ett pris till Alfred Nobels minne, för studier om auktioner. Det var 1996 som William S Vickrey fick priset postumt för sina fynd i forskningen om auktioner.
    Det man kanske refererar till här är att man genom mindre bud inte riskerar att betala allt för mycket mer än vad man behöver för att vinna auktionen.

Tänk er en budgivning med 2 budgivare.
    Budgivare A leder budgivningen med ett bud på 100 kr. A's gräns är 103 kr. Budgivare B kan nu välja att lägga ett bud med en liten höjning på låt oss säga 105 kr eller köra skrämseltaktiken och höja med 110 kr.
    I båda fallen vinner B auktionen, men genom att lägga små bud betalar han bara 2 kr mer än A's gräns. Skrämseltaktiken skulle göra att han betalar 7 kr mer än A's gräns.
    I detta fallet leder småbudstaktiken faktiskt till ett lägre pris och man kan kanske dra slutsatsen att det alltid blir så. Dock kan man inte säga att prisnivån blir särskilt mycket lägre utan den eventuella skillnad som uppstår är på marginalen.

• Laddar…
    • Svara
  5. B
    Allvetare · Nivå 14
    ...men man kan också tänka sig att A leder budgivningen på 100 kr och har en egen maxgräns på 108 kr. Om B väljer att drämma i med en "stor" höjning på 10 kr till 110, kommer han att vinna auktionen på 110 kr och betala 2 kr mer än A var beredd att betala.
    Om B istället höjer försiktigt med 5 kr i taget till 105, kommer A kanske att svara med 108, varpå B åter höjer med sina 5 till 113 kr. Årerigen vinner B, men nu har han betalat 5 kr mer än A var beredd att betala.

Så... vad säger det? ;)

• Svara
  6. Jonas ”Snabbe” Andersson
    Husägare · Nivå 8
    Väldigt lurigt, varje affär är unik, det finns inget säkert recept.

Vi var med i en budgivning på ett hus med utgångspris 2,395000. Första bud låg på 2 miljoner, nästa bud gick upp direkt på utgångspris, därefter höjde man med 50k i stöten upp till 2,6 miljoner. Där hoppade budgivare 2 av, den som lagt utgångspris som bud 2.

Priset slutade på 2,755000, något jag i min vildaste fantasi inte hade räknat med. Eftersom huset var ett enägarhus med original tapeter överallt och ett kök utan diskmaskin trodde vi inte det skulle bli så dyrt. Ett likadant hus med samma förutsättningar hade sålts några veckor innan för 2,1 miljoner.

En månad senare dyker ett snarlikt hus upp med utgångspris 1,995000. Vi tänker direkt att detta kommer gå för 2,5 miljoner utan att blinka, men fel. Endast 2 bud, ett på 1,9 och det andra på 2 miljoner, därefter stiltje.

Varje affär är unik med unika spekulanter...

• Svara
  7. Keiller
    Husägare · Nivå 8
    Det jag undrar är varför en del lägger bud över utgångspris när de lägger första budet? Vad är taktiken i det?

T.ex; grannen sålde sitt hus för en dryg månad sen. Det var ute till försäljning på Hemnet för 775.000. Inte ett bud lades på tre veckor men plötsligt klämmer någon i med 875.000 som första bud. Det gick ett par timmar, inga andra bud lades så annonsen togs bort. Säljaren måste ju ha blivit mer än nöjd, antar jag

Själv köpte jag mitt hus i somras, lade första budet 15% under utgångspris. Säljaren gav ett motbud dagen efter på 10% under utgångspriset, vilket jag accepterade på villkor att säljaren avslutade direkt med mig som köpare.

• Svara
  8. B
    Medlem · Nivå 21
    Sen är ju budgivning för hus inte likadant som en auktion eftersom säljaren inte behöver välja den som är beredd att betala mest.

• Svara
  9. P
    Medlem · Nivå 12
    Att lägga ett högre bud än utgångspriset när det legat ute i 3 veckor är absolut konstigt.
    Men att lägga ett högre bud på ett hus som varit ute någon dag skulle jag absolut kunna göra.
    Säg att det kommer ut ett med perfekt läge och allting verkar stämma. Utgångspris ligger på 2m. Då kan man fråga om säljaren är intresserad av en visning innan själva visningen och är det intressant så lägger vi ett bud på 2.1m och de får en väldigt snabb och smidig affär.
    Visst, man kan vänta som köpare. Du kanske kan få det för 1,9m men finns det då fler intresserade så kanske det går upp till 2,4m.

• Laddar…
    • Svara
  10. Keiller
    Husägare · Nivå 8
    Ja, vid det scenariot kan det vara en bra taktik. Det jag undrade, men jag ser nu att jag var något otydlig, var varför man börjar högt när det gått flera veckor utan bud. Har sett det här flera gånger de senaste åren, likt exemplet jag skrev om här ovanför, och jag tycker det är lite märkligt.

Kan säljaren ha fått, eller påstå sig ha fått, bud som inte är officiella via mäklaren, som gjort att det första offentliga budet blivit så pass högt?

• Svara
  11. P
    Medlem · Nivå 12
    Så kan det vara men det ju också vara så att man sköter en budgivning utan att det står budgivning pågår och då även att man väljer att inte visa buden offentligt.

• Svara
  12. Jonas ”Snabbe” Andersson
    Husägare · Nivå 8
    Det kan va så att säljaren haft lockpris och de sedan kommit överens om ett annat pris som visas som vinnande bud. Säljaren kanske inte har ett behov av att sälja utan ville checka marknaden. Från en sak till en annan så stör jag mig på att inte alla försäljningar läggs ut med slutpris på Hemnet, varför är det så?

Vi ska gå på vår fjärde visning nu på söndag och efter alla turer innan så är jag negativt inställd, orkar inte bygga upp några förhoppningar längre, hade helst sett att inget hus kommit ut förrän efter jul så man kunde ta det lite lugnt. Vi letar bara hus i det samhället vi bor i idag så man kan inte va hur kräsen som helst utan måste upp på hästen varje gång det kommer ut något i vår prisklass.

Hur detta kommer sluta vågar jag inte sia om, varje affär är unik som sagt...

• Svara
  13. Keiller
    Husägare · Nivå 8
    Ja, men de jag menar har haft offentlig budgivning, med "budgivning pågår" i annonsen. Exemplet med grannen som fick "överbud" som första bud var även det offentligt. I alla fall under några timmar

• Laddar…
    • Svara
  14. -RB-
    Renoverare · Nivå 14
    Det går alltid att hitta fall där det inte stämmer. Man kan ju dessutom fundera på om 5 kr i detta fallet är små steg.

• Svara
  15. M
    Medlem · Nivå 8
    Jag vet inte varför Hemmet inte redovisar slutpriser, men du kan hitta sådana uppgifter på https://www.booli.se (klicka på "slutpriser").

• Svara