Felet är ju att han inte hade insikt i sin egen rättsprocess och blev lurad av sitt ombud som godtog vilket krav som helst.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:
Felet är ju att han inte hade insikt i sin egen rättsprocess och blev lurad av sitt ombud som godtog vilket krav som helst.
Man har väl en jurist för att slippa ha insikt?

• Gilla
MoveMe och 8 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Felet han gjorde var att fälla träd utan att kolla med ägaren att det var ok…

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 4 till
  • Laddar…
4,7 millar är ju värre straff än att skjuta ihjäl någon? UppochNervändavärlden

• Gilla
mattias1343 och 10 till
  • Laddar…
H Hhallden skrev:

Det är inga konstigheter
Man har räknat på vad det kostar att återskapa miljön.

• Gilla
  • Haha
quispiam och 5 till
  • Laddar…
Det här får vi hoppas inte är sant. Undra vilken klient/svarande som vill betala det stora beloppet om man får välja? Undra vilket ombud som tror det…

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det här får vi hoppas inte är sant. Undra vilken klient/svarande som vill betala det stora beloppet om man får välja? Undra vilket ombud som tror det…
Juristen måste ha varit hantverkare tidigare och tittade väl under träd på Ahlsells prislista.

• Haha
  • Gilla
Fredrik Eriksson och 37 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Undra vilken klient/svarande som vill betala det stora beloppet om man får välja? Undra vilket ombud som tror det…
Och hur kan det ens vara möjligt att svara så. Känns som det finns mycket här som inte redovisas.

Domstolen: Du krävs på skadestånd. Vill du betala mycket eller lite?
Gärningspersonen: Fälls jag vill jag betala mycket!

Tror inte riktigt det går till så...

• Gilla
Fartland och 3 till
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
Juristen måste ha varit hantverkare tidigare och tittade väl under träd på Ahlsells prislista.
och fakturerade en skog trots att det bara gick åt ett träd. :p

• Haha
  • Gilla
Lajmen och 2 till
  • Laddar…
F Fågelvägen skrev:

Det är inga konstigheter
Man har räknat på vad det kostar att återskapa miljön.
Vad är ett liv värt då? 30 tallar

Alfredo Alfredo skrev:
Och hur kan det ens vara möjligt att svara så. Känns som det finns mycket här som inte redovisas.

Domstolen: Du krävs på skadestånd. Vill du betala mycket eller lite?
Gärningspersonen: Fälls jag vill jag betala mycket!

Tror inte riktigt det går till så...
Det verkar ju som om man kunde välja att betala det domstolen kommer fram till eller det motparten kräver. Det kan säkert finnas tillfällen där motpartens krav är låga, kanske en symbolisk summa, och domstolen kan komma fram till ett högre belopp, eller där man av goodwill vill betala det som efterfrågas, man kanske ångrar sig och vill gottgöra motparten så gott det går. Kanske är det ett standarddokument där man kryssar i vilket av de två alternativen man väljer? Även om det är ett märkligt val i detta fallet kan det ju se annorlunda ut i andra fall.

Här verkar man ju ha varit medveten om att motparten efterfrågat en hög summa, man visste utfallet i tingsrätten, man har först valt att betala det domstolen fastställer men juristen går in och ändrar aktivt till att betala det högre beloppet! Var han full? Och denne höll dessutom fast vid detta trots att domstolspersonal reagerar och hör av sig! Det borde väl vara juristen som får betala de extra fyra miljonerna då tycker jag. Det kan jag väl iofs unna markägaren, inte kul när ett par gubbar sågar ner ens träd.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
H Hhallden skrev:
Ja, fast miljonerna är inget straff utan en ersättning av en kostnad man orsakat någon. Straffet för att skjuta ihjäl någon brukar bli ett antal år i fängelse. Men det skaver när ersättningar till brottsoffer är såpass låga.

• Gilla
Flintylaren och 2 till
  • Laddar…
K
Lennarts advokat tipsade honom om en jurist
Vad ska han med en jurist till om han redan hade en advokat? :thinking:

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.