11 168 läst · 48 svar
11k läst
48 svar
Fällde grannes träd olovligen på annan grannes begäran
Sida 1 av 4
På konsumentens sida
· 3 292 inlägg
Husägare på 76 år dömd till att betala över fyra miljoner kronor efter att ha blivit lurad att det fanns tillstånd att fälla grannens träd.
Du kan läsa artikeln här: Fällde grannes träd olovligen på annan grannes begäran
Du kan läsa artikeln här: Fällde grannes träd olovligen på annan grannes begäran
Och hur kan det ens vara möjligt att svara så. Känns som det finns mycket här som inte redovisas.Jonatan79 skrev:
Domstolen: Du krävs på skadestånd. Vill du betala mycket eller lite?
Gärningspersonen: Fälls jag vill jag betala mycket!
Tror inte riktigt det går till så...
60 tkr.H Hhallden skrev:
https://referatsamling.brottsofferm...grund-av-nara-anhorigs-dod-eller-svara-skada/
Det verkar ju som om man kunde välja att betala det domstolen kommer fram till eller det motparten kräver. Det kan säkert finnas tillfällen där motpartens krav är låga, kanske en symbolisk summa, och domstolen kan komma fram till ett högre belopp, eller där man av goodwill vill betala det som efterfrågas, man kanske ångrar sig och vill gottgöra motparten så gott det går. Kanske är det ett standarddokument där man kryssar i vilket av de två alternativen man väljer? Även om det är ett märkligt val i detta fallet kan det ju se annorlunda ut i andra fall.Alfredo skrev:
Här verkar man ju ha varit medveten om att motparten efterfrågat en hög summa, man visste utfallet i tingsrätten, man har först valt att betala det domstolen fastställer men juristen går in och ändrar aktivt till att betala det högre beloppet! Var han full? Och denne höll dessutom fast vid detta trots att domstolspersonal reagerar och hör av sig! Det borde väl vara juristen som får betala de extra fyra miljonerna då tycker jag. Det kan jag väl iofs unna markägaren, inte kul när ett par gubbar sågar ner ens träd.
Ja, fast miljonerna är inget straff utan en ersättning av en kostnad man orsakat någon. Straffet för att skjuta ihjäl någon brukar bli ett antal år i fängelse. Men det skaver när ersättningar till brottsoffer är såpass låga.H Hhallden skrev: