Skulle behöva lite tips på lösning för demonterbar eller möjligtvis fällbar staketstolpe.
Har två staket som ska byggas. Ett av dem tänker jag att en del av staket som är närmast en entréöpnning ska vara möjligt att demontera samt att stolpen går att ta bort. Detta för att det vid behov ska gå att dra in ex en kärra med båt, m.m. den vägen. En lösning för att häkta av staket tror jag är rätt enkelt att lösa men hittar ingen lösning för stolpen. Stolpen är av vanlig typ i furu (se bild).
I det andra fallet är det ett staket som helt behöver kunnas ta bort. I marken får det inte sticka upp något som man kan snubbla på. Gärna även en stolpe i trä även här men då det här staketet inte finns än så är ja lite flexiblare på lösning.
Finns det någon lämplig färdig lösning? Eller blir det till att lösa något själv och i så fall hur? Någon som har gjort något liknande eller har någon idé?
Har två staket som ska byggas. Ett av dem tänker jag att en del av staket som är närmast en entréöpnning ska vara möjligt att demontera samt att stolpen går att ta bort. Detta för att det vid behov ska gå att dra in ex en kärra med båt, m.m. den vägen. En lösning för att häkta av staket tror jag är rätt enkelt att lösa men hittar ingen lösning för stolpen. Stolpen är av vanlig typ i furu (se bild).
I det andra fallet är det ett staket som helt behöver kunnas ta bort. I marken får det inte sticka upp något som man kan snubbla på. Gärna även en stolpe i trä även här men då det här staketet inte finns än så är ja lite flexiblare på lösning.
Finns det någon lämplig färdig lösning? Eller blir det till att lösa något själv och i så fall hur? Någon som har gjort något liknande eller har någon idé?
Hur brett är det mellan dom fasta stolparna?
Med tillräckligt kraftiga över-/underliggande reglar så behövs ingen stolpe i mitten.
Om man vill ha en stolpe i mitten så kan man tex sätta en plastkloss i botten som sedan står på marken när staketet hänger på plats.
Med tillräckligt kraftiga över-/underliggande reglar så behövs ingen stolpe i mitten.
Om man vill ha en stolpe i mitten så kan man tex sätta en plastkloss i botten som sedan står på marken när staketet hänger på plats.
Öppningen skall bli mindre Stolpen till vänster skall flyttas ca. en meter åt höger (och förlänga staketet där emellan). Öppningen blir då för liten för att få in en båt på kärra (eller annat större). Därför tänkte jag göra stolpen till höger om öppningen kunde vara demonterbar samt att staketsektionen till höger om den går att häkta av.Demmpa skrev:
Hur hög är den lägsta markfrigången någon kärra/fordon kommer att ha?
Det finns fundament till stolpe, tex
https://www.wattvaktarna.se/belysning/utomhusbelysning/tillbehor/stolpe-60mm-special-med-fundament/
man kan borra ur trästolpen å trycka i galvade röret å skruva fast, sedan kan man lyfta i/ur galvröret ur fundamentet.
Det finns fundament till stolpe, tex
https://www.wattvaktarna.se/belysning/utomhusbelysning/tillbehor/stolpe-60mm-special-med-fundament/
man kan borra ur trästolpen å trycka i galvade röret å skruva fast, sedan kan man lyfta i/ur galvröret ur fundamentet.
Har varit lite inne på den vägen men upplever det som svårt att borra ett hål på ex. 60mm. Det bör ju vara minst 30cm djupt. Sen kommer stolpen kunna rotera vilket jag misstänker inte är optimalt.Demmpa skrev:
Framför garaget i förra huset hade jag slagit ner typ en sån här i marken för stolpen mitt framför:
https://www.bauhaus.se/stolpspjut-varmgalvaniserat-97x97mm
Staketsektionerna på båda sidor om stolpen hängde i vanliga gångjärn i båda ändar så man kunde lyfta av dom och dra upp stolpen.
https://www.bauhaus.se/stolpspjut-varmgalvaniserat-97x97mm
Staketsektionerna på båda sidor om stolpen hängde i vanliga gångjärn i båda ändar så man kunde lyfta av dom och dra upp stolpen.
Liknande trådar
-
Tibber + solceller
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Tips på gersåg - Makita, DeWalt eller Bosch?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Uppfällbar säng, hjälp av hydraulfjädrar eller tyngder?
Inredning -
Demonterbar scart eller annan lösning?
Teknik -
Uppfällbart bord, MDF eller Plywood???
Byggmaterial & Byggteknik