personstarthumb-up

Fälla träd, respekt

10k läst  169 svar

1. P
    Medlem Nivå 15
    Går inte som planerat ibland.

2. L
    Medlem Nivå 8
    Typisk att den ramlar alltid åt fel hål

3. S
    Husägare Nivå 5
    Inte ramlar åt fel håll va? I de flesta klippen här föll väl träden precis som de skall med tanke på lagda snitt? Det blir så när idioter gör saker själva.

Sen var det nog en del lömska träd som överraskade proffsen också här. En del var riktigt otäcka att se.

4. F
    Medlem · Nivå 9
    Varför lägger de snittet åt fel håll? För att göra en bloopers video?

5. K
    Medlem · Nivå 9
    Ser ju ut som de flesta fällningarna är riggade för att träffa husen.

Tvapac gillar
  6. B
    Allvetare · Nivå 13
    Åtminstone någon såg ju ut att ha ställt en risig bil i skogen BARA för att träffa den med trädet...

7. PNO
    Medlem · Nivå 10
    Vet inte om jag tyckte den där videon var så särskilt rolig. En stor del av händelserna en bit in visar ju faktisk folk som förmodligen skadar sig ordentligt. I början är det ju många uppenbart riggade fällningar, men sedan är det ju en blandning av folk som uppenbarligen saknar alla former av vett och kunskap när det gäller trädfällning och motorsågshantering varvat med olyckor där man nog tänkte rätt, men det ändå går illa.

Ta det försiktigt där ute.

8. L
    Medlem Nivå 8
    Det här med trädstubben var kul, tycker jag. Han fick knappt ut rötterna

9. R
    Medlem · Nivå 5
    usch. en del av de där fallolyckorna eller träd i huvudet lär ha gett allvarliga, tom dödliga skador.

10. H
    Medlem · Nivå 14
    Idioter som gör korkade saker...... av de där missödena var det bara några få som var ofrånkomliga och ingen av de ofrånkomliga olyckorna såg ut att ge några värre personskador än blåmärken.

Två gånger jag jag klantat till det med trädfällningar.

Ena gången var ett träd högre än beräknat och toppen skadade ett uthustak som tog en timme att reparera med material som fanns hemma.

Andra gången var det 25 grader kallt och jag hade fått smygande vätskebrist så som man kan få när man arbetar tungt när det är kallt. Kollrig som jag var hade jag ställt traktorn med sidan åt och vajern genom blocket på bommen då jag skulle dra omkull en storgran så den inte skulle falla på en kraftledningslinje. Då jag hade sågat och skulle springa till traktorn och dra omkull granen var jag så kollrig att jag sprang där granen var tänkt att falla. Sedan var jag nära att dra omkull traktorn eftersom vajern var dragen genom ett block för högt upp. Sedan blev jag sittande och det var bara på ren viljestyrka som jag fick loss vajern och tog mig upp i hytten och körde hem. Hela kroppen vägrade fungera och ville bara lägga sig i snön...... då jag kom hem trodde jag att jag var allvarligt sjuk men mamma tvingade i mig vatten och efter någon timme var jag människa igen.
    Sedan dess skall det vara en varmvattentermos med i skogen när det är kallt. Jag hade haft tur.

EssoJ och Lars48 gillar
  11. R
    Medlem · Nivå 5
    Det finns ju en anledning till att det idag är krav på motorsågskörkort för alla som ska köra motorsåg någon annanstans än på sin egen tomt, där man dessutom ska vara ensam inom riskområdet. För kännedom är detta krav förenat med höga sanktionsavgifter från Arbetsmiljöverket om man bryter mot detta.

Det räcker alltså med att utan motorsågskörkort åka till sin lokala båtklubb och ideellt såga upp lite ved för att bryta mot dessa regler. Det behöver alltså inte ens handla om fällning av träd.
    Man behöver alltså inte vara näringsidkare för att begå brott och det hjälper inte att man som privatperson och medlem i föreningen gör jobbet utan att debitera föreningen. Skadar man sig själv allvarligt blir det troligen en utredning och skadar man någon annan allvarligt så blir det definitivt en utredning (om man inte har en väldig tur) och då blir det dyrt. Om jag inte minns fel börjar sanktionsavgifterna på 10 000:-.
    Dessutom kan det vara så att styrelsen i föreningen sitter illa till i form av arbetsgivaransvar för personskada (tror det gäller även om det inte föreligger någon anställning) men jag är inte helt säker på den punkten.

Merparten (kanske alla) av dom här olyckorna i filmen hade undvikits om fällningarna hade utförts av folk med kunskap om det här.

Och en liten tankeväckande larmklocka:
    Om motorsågar hade varit helt okänt och introducerats på marknaden idag så är det frågan om det inte hade blivit säljstopp. En sylvass kedja som hysteriskt far fram med över 20 meter per sekund skulle antagligen inte alls gillas av AMV om det hade varit helt okänt fram till idag.
    Motorsågar är helt enkelt djävulens vapen, om än oerhört effektiva så länge dom används på rätt sätt.

AndersPS och Snål-Jocke gillar
  12. H
    Medlem · Nivå 14
    Jaha då börjar det igen.......Omöjligt, olagligt, och opassande. Om mani padme hum..... om och om igen

Här i Finland har de lyckligtvis inte lyckats få igenom de där byråkratiska tokigheterna som inte skyddar någon bara plockar pengar av folk.

Förresten kan man fälla träd precis lika tokigt och ta livet av sig själv och andra med en yxa och en timmersvans. Eller bara med en yxa.

För att fälla träd säkert måste man tänka efter vad man håller på med och ha vart med förr och lärt sig av någon som kan. Värre än så är det inte.

guggen, Valkyr, tobbbias och 4 till gillar
  13. R
    Medlem · Nivå 5
    Men ursäkta för fan för att jag försökte varna folk för vad det kan kosta att göra bort sig. Jag har försökt radera innehållet i inlägget ovan men det går tyvärr inte. Jag föreslår att du anmäler det till admin så kan dom radera.
    Och jag lovar att aldrig mer informera om risker och dess påföljder.

Det är just det som sagda motorsågskörkort och dess utbildning handlar om. Även dom mest luttrade kan lära sig nåt nytt, om inte av kursen så i alla fall av varandra. Men jag antar att det är bättre att knata runt för sig själv och anse att man redan kan allt.

14. M
    Medlem · Nivå 10
    Folk runtomkring kan vara ganska korkade också!
    Vi hade en arborist som tog ner tre riktigt stora träd i villaträdgården och med gata åt ett håll.
    Han plockade ner dom med kirurgprecision, men som säkerhetsåtgärd hade vi två vakter som försökte hejda förbipasserande när bitarna var på väg ner.
    Hade det varit idag så skulle jag bett kommunen att stänga av gatan helt ett par timmar, för många fattade inte vår uppmaning att ta det lugnt en halv minut utan reagerade bara; "vaddå?" och skulle förbi till varje pris.

15. R
    Medlem · Nivå 5
    Klart som f-n de var idioter. Men det gör inte mindre ont för det.

Fälla träd är farligt.
    Hörde på nyheterna om en man som fått en gran över sig och avled av skadorna. 30års åldern, hittad av anhöriga. Säkert hustrun.

Tråkig jul där kan man lugnt säga.

Hej där! Skaffa ett konto gratis för att se bilder och ställa frågor i forumet. :love: