18 236 läst · 43 svar
18k läst
43 svar
Fälla träd på tomten
Det var arboristfirman som rekommenderade helikopterassistans. Det var ju fråga om en jättebok, 30 m hög minst och stor krona, så det hade tagit mycket tid att forsla ner allt material till plats med tillgänglighet för lastbil. Dessutom hade uppkapning i flyttbara portioner också tagit tid. Nu gjorde helikoptern ett 20-tal rundor med ca 500 kg i varje lyft, inalles ca en timmas flygtid. Vi hade tur som fick lov att dumpa allt på en ganska avskild plats och ingen överflygning där folk riskerade att skadas av eventuell tappad last. Nedkapade genar lades i buntar om ca 500 kg på marken och lyftes från marken. Endast de sista grövre stammarna togs bit för bit direkt från luften med imponerande timing - heilkoptern hovrade med lite spänd lina och lyfte precis när stammen var avkapad.
Coolt!
Och jag va imponerad av de som plockade ner vårat 19m körsbärsträd som hängde lite mot huset till, de va som tre apor med motorsågar uppe i trädet å tog grenarna någon meter i taget med linor men helikopter va ju i en helt annan klass.
Och jag va imponerad av de som plockade ner vårat 19m körsbärsträd som hängde lite mot huset till, de va som tre apor med motorsågar uppe i trädet å tog grenarna någon meter i taget med linor men helikopter va ju i en helt annan klass.
25 000 för en timmas helikopter ca. Lite beroende på hur man kan samköra med annan heliaktivitet. I vårt fall hade heli varit ute i skärgården och fraktat prefab-bygg på fm och var klar med det efter lunch. Men är man flexibel tidsmässigt så ordnar arboristerna en bra deal. Jag är hursomhelst nöjd med priset. Inte billigt men vad är alternativet?
Räknade du årsringarna?
Alternativet är väl en lastbil med kran, gäller bara att det inte är för långt från farbar väg...N Nene skrev:25 000 för en timmas helikopter ca. Lite beroende på hur man kan samköra med annan heliaktivitet. I vårt fall hade heli varit ute i skärgården och fraktat prefab-bygg på fm och var klar med det efter lunch. Men är man flexibel tidsmässigt så ordnar arboristerna en bra deal. Jag är hursomhelst nöjd med priset. Inte billigt men vad är alternativet?
Verkar klara runt 25 - 30 meter i alla fall...
och vad jag hört tar det 1 - 2 timmar...
https://tradplockaren.se/film/
https://www.vn.se/article/tv-saker-tradfallning/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Gallra och fälla träd inom strandskyddet
Juridik -
Kommunen förorsakade rörbrott under vår tomt. Vad finns det för regler kring ersättning när de måste fälla träd och gräva?
Juridik -
Fälla pilträd ?
Häckar, Buskar & Träd -
Kräva att skogsfastighetsägare tar ner träd som kan falla in på tomten?
Juridik -
Tomten skuggas efter 18, fälla träd trots detaljplan?
Häckar, Buskar & Träd