Ibland kan du behöva fälla ett träd på tomten. Vi pratade med en professionell trädfällare för att ta reda på hur du gör, reglerna, riskerna, hur du skyddar dig och priset för att ta hjälp med att fälla trädet.

Du kan läsa artikeln här: Fälla träd på tomten

Föredömlig genomgång! Den amatör som läst detta och ändå vägrar lämna jobbet till ett proffs räcker upp en hand ... ;)

M
Mycket bra genomgång i frågan, men jag saknar upplysningen om att det kan krävas lov från stadsbyggnadskontoret för att fälla träd på egen tomt. Vilket också medför en ibland kostsam utgift!

http://lawline.se/answers/16390

Kraven på skyddsutrustning gäller ALLA som använder motorsåg. För utbildningskraven finns undantag om man arbetar ensam och självständigt.

S
Var regleras det att jag som privatperson, på min egen tomt, måste ha skyddskläder?

AFS 2012:1, men du har rätt. Gäller bara oss som driver skogsbruk, ej villaägare (tex). Mindes fel.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Skulle tippa på att försäkringsbolaget kommer att fråga om privatpersonen hade på sig skyddsutrustning när denne sågade sig i benet om det blir aktuellt med nån utbetalning. Har själv "avverkat" ett par sågbyxor och en stövel.

billy_baver skrev:
Föredömlig genomgång! Den amatör som läst detta och ändå vägrar lämna jobbet till ett proffs räcker upp en hand ... ;)
Varför skulle man inte våga det? Efter att ha läst denna artikel så känner jag mig ännu tryggare.
Eftersom jag inte arbetar som trädfällare är jag amatör.
Jag har fällt många träd med utan att jag har varit det minsta rädd för att orsaka skador.
I extrema fall har jag klättrat 20m upp i träden, knytit ett kraftigt rep, satt det i ordentlig spänn, kapat ett tjockare gångjärn och dragit omkull trädet.
Tänker man bara till så är det lugnt!

• Gilla
Woye och 4 till
  • Laddar…
Man lär sig mycket nyttigt på en motorsågskurs, även om man jobbat flera år i skogen. Rekommenderas.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo skrev:
Varför skulle man inte våga det? Efter att ha läst denna artikel så känner jag mig ännu tryggare.
Eftersom jag inte arbetar som trädfällare är jag amatör.
Jag har fällt många träd med utan att jag har varit det minsta rädd för att orsaka skador.
I extrema fall har jag klättrat 20m upp i träden, knytit ett kraftigt rep, satt det i ordentlig spänn, kapat ett tjockare gångjärn och dragit omkull trädet.
Tänker man bara till så är det lugnt!
Nja, det där är ett recept på en farlig stamspjälkning. Sätt INTE trädet i ORDENTLIG spänn innan rikt- och fällskär är klara. Helst säkert hörn. Och det finns bara nackdelar med ett tjockt gångjärn (brytmån), inte mer än 30 mm oavsett träddiameter.

Men efter lite kunskapsinhämtning här:

http://www.kunskapdirekt.se/sv/KunskapDirekt/Avverka/Filmer-om-motorsagsarbete/

www.sakerskog.se

så löser man det mesta med lite sund eftertanke!

• Gilla
fn76 och 2 till
  • Laddar…
Och för att fortsätta gnällandet så tycker jag man ska tänka sig för mer än en gång innan man ger sig upp i en skylift med motorsåg, det är farligt på många helt oväntade vis. Att få en trädtopp som faller åt fel håll i korgen lär tippa hela ekipaget. Arbete från skylift är en helt egen delkurs i motorsågskörkortet.

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Det dör fler av motorsåg än av el varje år. Var försiktiga.

Diskuterade på jobbet om att hugga ner ett träd med yxa vilket de menade på var ogörligt. Challenge accepted.
Hem, tog fram yxan och gav mig på mitt gamla päronträd... Jag fick ju ner det till slut, men det tog halva lördagen... Och dessutom kapade jag det 80 cm upp i luften så var ändå tvungen att kapa ner det med motorsågen sen.. Och söndagen blev jag halvt liggande pga träningsvärk!
Helt plötsligt fick jag en enorm respekt för de gamla skogshuggarna!

• Gilla
Sir James och 4 till
  • Laddar…
JPW skrev:
Nja, det där är ett recept på en farlig stamspjälkning. Sätt INTE trädet i ORDENTLIG spänn innan rikt- och fällskär är klara. Helst säkert hörn. Och det finns bara nackdelar med ett tjockt gångjärn (brytmån), inte mer än 30 mm oavsett träddiameter.

Men efter lite kunskapsinhämtning här:

[länk]

www.sakerskog.se

så löser man det mesta med lite sund eftertanke!
Nú överdrev jag nog lite väl mycket kanske, men med en brytmån på ca 30-40mm och "lagom" spänn så kan trädet omöjligt falla åt andra hållet.
Det var inte menat så att trädet var i sådan spänn att man inte utan risk kan kapa ett normalt "gångjärn".
Bara det att man set till att det blir så pass grovt att trädet behöver full kraft i linan för att falla kontrollerat åt precis rätt håll. Inte så att en rejäl vindpust i kombination med överhäng av grenar åt (ofast) söder osv får trädet att vika av snett.
Genom att noga tänka igenom innan så reder man det mesta i livet, även att fälla ett träd.

Samtliga mina träd genom åren, fällda på tomtmark har landat nästan precis där det var önskat, såväl ruttna som friska löv och barrträd.

Huddingebo skrev:
Varför skulle man inte våga det?
Lycka till :cool:

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.