Byggahus.se

Fälla träd löpande på timme

1. craftsboy
    Medlem · 23 inlägg

craftsboy

Medlem
    Jag har cirka 6 tallar i varierande storlek på tomten som ska fällas. Jag står för all hantering efteråt. Nu har jag frågat 3 trädfällare och INGEN vill fälla dom löpande betalt. Alla vill ha rejält betalt. Givetvis inser jag att försäkringen om ett träd trillar in i huset är värt pengar för mig och även kostar för trädfällaren men detta är löjligt.

Tröttnade och fällde 3 av sju själv och kan nog fälla 2 till. Återstår 1 tall som står nära huset och lutar lite fel.

Vad göra?

2. A
    Anonym
    Är de löjligt att dem säkert har dyra försäkringar o vill tjäna pengar.

Fortsätt fäll själv är tipset eller betala.

3. maah
    Hobbysnickare · Uppsala · 1 804 inlägg

maah

Hobbysnickare
    Nu spekulerar jag bara lite. Men jag tror en arborist har svårt att planera så att man kan ta flera jobb på en dag och därför eftersträvar att ta fullt betalt för ett jobb oavsett om det tar 4 timmar eller 10 timmar.

Som exempel så hade jag en hemma nyligen som tog ner 2 stora granar och 1 stor rönn. Han kom kl 08 och va klar kl 14.
    Jag hade fått ett fast pris på jobbet och när jag frågade på morgonen om han skulle bli klar samma dag så hade han inte räknat med det sa han.
    Nu gick allt dock väldigt smidigt och han blev klar snabbare än vad han trodde. Dock så kunde han ju ändå inte åka på nåt mer jobb den dagen, så det va ca 2-3 timmar av den dagen han inte hade kunnat fakturera om han hade kört på löpande räkning.

4. Mats-S
    Byggveteran · Sollentuna · 1 010 inlägg

Mats-S

Byggveteran
    Fortsätt själv, du verkar ha koll på hur man fäller :)

Köp ett kättingspel för fällningen av tallen som lutar fel typ det här:
    https://www.bauhaus.se/kedje-vinsch-1000kg
    Samt bra rep, du behöver minst två till tallen som lutar fel så att du kan styra den säkert dit den ska landa :)

5. S
    Medlem · Västra Götaland · 43 inlägg

skogsliden

Medlem
    Spel är bra att nyttja men kräver nåt att fästa mot i fallriktning och som inte alltid finns.
    Beroende på hur van du är på att såga och har koll på fälle, säkert hörn etc är kilar väldigt bra för träd som lutar fel eller som man vill säkra under fällning. Finns i både hårdstål (gamla) och plast (snällare mot kedja om man säkrat tidigt och fortsätter såga för bryt).
    Kilarna sätter du i bakkant för låsning sen vickar du över trädet med storslägga allteftersom du sågar mer och mer.

6. BerraBo
    Renoverare · Södermanland · 335 inlägg

BerraBo

Renoverare
    Det kan vara knivigt att förmå träden som lutar fel att ändra riktning. Jag har också haft samma situation och efter att ha tittat på filmklipp, det finns många, så fick jag hjälp av en mer erfaren bekant.
    Så mitt råd är att titta på youtube, det finns många bra tips där också, och efter det tror jag du har lättare att avgöra om du ska ta risken eller begära hjälp.

7. C
    Medlem · 8 786 inlägg
    Det där är nåt som blivit praxis i branschen. Kolla med de som jobbar bredare än med just enbart träd. Trädgårdsfirman vi anlitar fäller träd på löpande räkning, inga problem. De har dock ingen stubbfräs och det är samma grej där. Stubbarna måste räknas och mätas, sen lämnar de offert. Försökte få någon att komma hit och bara köra en heldag, men hittade ingen som ville jobba på det sättet.

8. M
    Medlem · Kalmar · 181 inlägg

mackan_kal

Medlem
    Vad låg priserna på?

Jag har kört löpande ibland men det blir löjligt billigt om träden står illa till kontra vad som kan hända om något händer.
    Riskera skador för 10'000 tals kronor för att få nån timma betalt säger sig självt att det inte är intressant. Sen är det nog olika från marknad till marknad, vissa städer finns det mer jobb och man kan kanske välja mer.

Oftast när jag åker ut har jag utrustning för över 1 miljon med mig, tror inte alla förstår hur dyrt det är med bil/rejäl släp/hjullastare/stubbfräs. Köper man allt nytt går det på över 1,5milj + moms

9. C
    Medlem · 8 786 inlägg
    Vi betalar 625 kr/tim ink. moms och före RUT.
    Tänker att man får jobba med omdöme, vilket jag tycker firman vi anlitar gör. Finns det skaderisker får man välja en "riskfri" fällningsmetod, vilket så klart tar längre tid eller kräver mer än en gubbe.

10. craftsboy
    Medlem · 23 inlägg

craftsboy

Medlem
    säg att du anlitar en grävmaskin modell större. Även den ligger i denna härad.

11. craftsboy
    Medlem · 23 inlägg

craftsboy

Medlem
    Finns väldigt bra fäste i form av en kraftlednings vajerfästen ner i berget. Sedan en annan tall på lagom avstånd.

• Laddar…
  12. harry73
    Allvetare · Skåne · 12 060 inlägg

harry73

Allvetare
    Det handlar om att vara transparent.
    Räkna med
    - etableringskostnad
    - avskrivning utrustningen
    - minsta debiteringstid
    - timersättning.

Jag tror att största problemet för människor som inte vill anlita er med fastpris, är att de anser att priset inte är transparent. Kan ni förklara varför prisbilden ser ut som den gör, dan kan ni båda arbeta med rörligt arvode och övertyga beställaren att acceptera fastpris.

13. Papphammar666
    Medlem · värmland · 628 inlägg

Papphammar666

Medlem
    Hemma hos mig så bestämde vi 3k per tall med bortforsling om han tog alla 6

Tallarna var stora som Kaknästornet

Stubben fick jag kapa ner själv

14. craftsboy
    Medlem · 23 inlägg

craftsboy

Medlem
    Tanke här är att utnyttja stockarna för virke och en mobil såg är redan kontrakterad. Resten sågar jag upp till ved. Blir över stubbarna och grenar.

15. M
    Medlem · Kalmar · 181 inlägg

mackan_kal

Medlem
    Skillnaden är att min stubbfräs som kostar 500'000+m används ett par timmar per vecka medans grävmaskinen går betydligt mer, så det går ej att jämföra så.
    Som sagt, vilket bekräftas här, är just att golk förstår inte vad maskinerna kostar. Motorsågen är superbillig med tanke på vilket arbete man får ut med den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.