Tack! Ja, jag kan förstå att det kan vara kinkigt. Tror inte att jag kommer att lyckas ta några större stockar till en såg när jag tänker efter. Men man kanske kan såga till innan man tar det till en såg. Ska leta runt!Matti_75 skrev:
Tack för svar, ska läsa på om solosåg! Har också kakelugnar som vi eldar i en del, men vågar man elda ek? (Garvsyra)F fribygg skrev:
Elda på bara, gäller ju generellt att en kakelugn ska eldas försiktig oberoende av ved.H Heor1985 skrev:
Vid fritidshuset med skogsfastighet blir allt till ved och då även ek.
Däremot vid bostaden togs tre ekar ned pga röta och där fick en firma göra hela jobbet. Blev för mycket att hantera i ett kvarter med fastigheter runt omkring och mycket grenar blir det.😉
Det är inte lönt att skaffa solosåg för ett träd och sedan måste du ha plats för att torka planken. Har gjort det men kunnat få det sågat på bondsåg och sedan haft tillgång till loge där det fått ligga tills behov funnits att använda eken, har fortfarande några två-fyrtumsplank liggande.
Medlem
· Stockholm
· 4 019 inlägg
Huggkubbar i ek är riktigt bra!F fribygg skrev:
Sämsta yxan fungerar bra med riktigt mothåll.
Bästa yxan på ek-kubbe är helt fantastiskt.
Ta en firma som tar ned eken och kapar upp den i 70cm bitar som du kan sälja som huggkubbar.
Du borde tjäna på affären
/W
som trädet är placerat så skulle jag ta in arborist-firma för jobbet, skit kan alltid hända när man fäller träd nära byggnader och går annan väg än den tänkta trots att man försöker styra med rep och annat...
en vindpust just precis när trädet börja fällas kan ge helt annan resultat än den tänkta fällriktningen...
en vindpust just precis när trädet börja fällas kan ge helt annan resultat än den tänkta fällriktningen...