Jag funderar på möjligheten att fälla in ett nätverksuttag i en befintlig gipsvägg och har ett par frågor kring detta. För det första så undrar jag om det finns någon standard för avstånd mellan vägguttag och andra uttag (typ antenn eller nätverk). Jag tycker att det skulle kännas snyggt med ungefär 10 cm från el-uttaget, men precis där går det en regel i väggen. Går det att sätta en ROT-dosa i en regel, eller måste jag sätta den bortom regeln?

För kabeln tänkte jag borra in ett rör i väggen från ett dörrhål, och därifrån dra den i dörrfodret. Finns det några problem med en sådan lösning (förutom att det är jobbigare att byta kabeln jämfört med att ha den i rör hela vägen till patchpanelen)?

Rotdosa sätter man i gips. Finns två klor som greppar tag och spänner åt.

12,5mm CC sätter jag det i nyproduktion. Inget hårdskrivet men man brukar alltid ha samma avstånd i ett hushåll så långt det går.

Slang/rör för data behöver du inte om du inte vill. Jag förespråkar det dock. Men då ska det vara fullt genomförbart att byta kabel utan att bryta upp väggar mm för att komma åt en slang eller rör som är illa förlagt.

Man kan sätta en dosa i en regel men då får man borra sönder den plus att du mister bra mycket stadga i väggen om du gör det.

12,5 mm CC kan väl knappast stämma, en vanlig dosa är väl 67 mm i diameter. Är det 12,5 cm CC du menar?
Antennuttaget och närmsta eluttag i vardagsrummet sitter 17,5 cm CC. Där tänkte jag också montera ett nätverksuttag, dock utanpåliggande eftersom det är en betongvägg.

Jag tror tyvärr inte jag kan dra rör eller slang hela vägen utan att göra större ingrepp i väggen än jag vill, men rör sista biten till dosan kommer underlätta kabeldragningen för mig. Jag skulle dock aldrig be en elektriker att dra en ny kabel i samma rör vid ett senare tillfälle.

Angående regeln var det ungefär min tanke också. Jag ska nog försöka undvika att helt skära av den. Möjligen kan jag peta in något som ger extra stadga från hålet jag skär ut för dosan, men att fästa det osynligt blir nog lite klurigt.

Rot dosan har vingar som "fälls ut". Du behöver bara ett hål

Det finns ingen vind? som du kan gå med slang och sedan borra ner dig i väggen?

Jag brukar köra 12 cm CC oftast mellan dosorna.

//Patrik

Nej, det är en lägenhet, så ingen möjlighet att gå in ovanifrån

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.