Fackmannamässigt lagd våtrumsmatta, eller???

8k läst  30 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    Vi håller på att renovera befintligt badrum samt nybyggnation av en toalett, allt har flutit på fint ända tills golvläggare kom in i bilden.

Den första mattan (rutiga i bilderna) accepterade vi ej resultatet av, det var bränt och missfärgningar samt dåligt utförda svetsningar. Golvläggare påstod sig ej kunna göra det bättre med just den mattan p.g.a materialet, detta argumentet köpte inte jag men för att han skulle få en chans att göra rätt för sig så valde vi en annan matta (svarta i bilderna) som han påstod inte alls skulle vara når problem för honom att lägga... Att tillägga är båda mattorna från tarketts sortiment samt golvläggare är certifierad av BKR.

Nu till frågan, är jag bara j*kligt petig eller är resultatet acceptabelt utfört på den svarta mattan tycker ni? Jag har helt tappat förtroendet för golvläggaren vid detta laget.

Vi har ännu inte accepterat jobbet

IMG_8016.jpg IMG_8017.jpg IMG_8019.jpg IMG_8022.jpg IMG_8024.jpg IMG_8027.jpg IMG_8041.jpg IMG_8044.jpg IMG_8045.jpg

2. Immobil
    Medlem · Nivå 15
    Bedrövligt!!! Ingen som helst mönsterpassning och dåligt handlag med svetsen.

3. GoForIt
    Medlem · Nivå 12
    Antingen mår mattläggaren inte bra, eller också är det något annat som är galet, för det där ser inte normalt ut alls..

Byggvargen gillar
  4. I
    Elektroniktokig Nivå 4
    Redigerat 9 nov 11:37
  5. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · Nivå 12
    Kan ingenting om mattläggning men det ser inte så kul ut.

6. F
    Medlem · Nivå 9
    Vad är det som är fel med den svarta mattan? Jag brukar inte springa och granska mattor på fem centimeters avstånd men kan tänka mig att det är just så där fogar ser ut på nära håll?

Om du kunde ta bilder lite längre ifrån så skulle man få nån slags helhetsbild.

7. J
    Medlem · Nivå 6
    Nja, slutfinnischen verkar inte vara mattläggarens starka sida, tekniskt säkert ok, men den sista pricken över i:et saknas.
    Känslan för slutresultatet och det estetiska är ju borta..
    Men det går nog att förbättra genom att skära bort överflödig smälttråd, ser lite kladdigt ut.
    Sen är jag inte en vän av att mattan ligger utanpå väggbeklädnaden.
    Ett visst ekonomiskt avdrag som kompensation är nog det ända du kan kräva här.

8. jockeping
    Medlem Nivå 5
    Har inte sett så mycket mattor läggda i mina dagar, men den svarta ser ok i svetsarna, men den är ju ojämnt skuren!

Den rutiga hade jag inte accepterat

9. C
    Medlem Nivå 7
    Jag blev yr..........

10. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Jag kan inte heller sen något fel på svetsarna i den svarta mattan. De svetsar som jag har i mitt badrum är ungefär likadana som de du visar här.

11. T
    Medlem · Nivå 13
    Men varför ska det alltid tas makrobilder, typ en centimeter ifrån? Då kan man ju hitta fel även hos den bäste......

Med det sagt så är där inga större fel på den svarta mattan kunde varit lite bättre på den ena svetsen (andra bilden med den svarta mattan) kanske samt att uppviket är snedskuret.

Den schackrutiga mattan vet jag att många mattläggare vägrar att lägga in då den är väldigt svår att få fin i svetsningen eller att den nästan inte går att svetsa ens.

hempularen gillar
  12. H
    Moderator · Nivå 25
    Vad är problemet med att lägga den rutiga? Är materialet svårt att svetsa, eller är det "bara" mönsterpassningen som blir näst intill omöjlig?

13. I
    Elektroniktokig Nivå 4
    Excel och tobbbias gillar
  14. F
    Medlem · Nivå 9
  15. T
    Medlem · Nivå 13
    Ja, materialet inte mönstret. Tarkett och Gerfloor har en hel serie med mattor i 3 meters bredd och dom är lite mjukare och med en kraftig PUR-beläggning vilket gör det svårt att svetsa. En massa mattläggare som är förbannade och vägrar lägga dessa medans Tarkett låtsas som där är inga problem.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Polyuretan

Joak och Johnsvi gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: