Byggahus.se
P patriklarsson skrev:
Från början fanns en altan som uterummet nu är byggt på, den altanen är utbyggd några dm nu i samband med bygget.
När glaspartierna kom hade de fel mått och altanen fick byggas ut ytterligare, kommunen gav tillåtelse till mindre måttavvikelse.
Panelen på väggen slogs upp sista dagen och jag såg det först igår när farsan sa att han inte är nöjd med resultatet.
Som sagt, farsan kan inte så mycket om vad som är rätt eller fel, det anser jag företaget som bygger ska hålla reda på, man ska inte behöva övervaka det man beställt heller.

Det kan vara så att altanen är något sned, men med en dropplåt ut över kanten hade det aldrig heller synts.

Firman har idag lovat att fixa till allt, men jag tycker man ska ta in en oberoende besiktningsman för bedömning, vem ska man vända sig till och vad kan det kosta?
Kan vara värt pengarna.
Om firman åtgärdar felen så att ni är nöjda är väll allt frid och fröjd, eller?

• Gilla
Einmal
  • Laddar…
Eftersom det redan blivit så många fel och varken jag eller farsan har nog kunskap om hur det borde se ut, känns det rimligt att någon ser över bygget om det inte blir en stor kostnad.
Det känns trist att man inte kan förvänta sig att det utförs rätt från början.
Firman har byggt många uterum såvitt jag vet och har många anställda, så kunskapen borde finnas.
Tips på hur man hittar en besiktningsman?

P patriklarsson skrev:
Eftersom det redan blivit så många fel och varken jag eller farsan har nog kunskap om hur det borde se ut, känns det rimligt att någon ser över bygget om det inte blir en stor kostnad.
Det känns trist att man inte kan förvänta sig att det utförs rätt från början.
Firman har byggt många uterum såvitt jag vet och har många anställda, så kunskapen borde finnas.
Tips på hur man hittar en besiktningsman?
Självklart ska du ta in en besiktningsman (kostar säkert några tusen) men upplys företaget om detta först för att undvika en tvist.

Varför skulle det bli en tvist? Är ju knappast något olagligt med att besikta ett arbete man beställt.
Alternativet att låta firman göra om först och kanske göra fel igen, alternativt att de själva låter någon besikta blir ju en jävig situation.

P patriklarsson skrev:
Varför skulle det bli en tvist? Är ju knappast något olagligt med att besikta ett arbete man beställt.
Alternativet att låta firman göra om först och kanske göra fel igen, alternativt att de själva låter någon besikta blir ju en jävig situation.
Jag sa inte att det blir en tvist men om man tänker ta in en besiktningsman kan man upplysa företaget först så de är medvetna om det och kanske gör ett bättre jobb.

Lägg ut fler bilder på allt ni är missnöjda med.

Vem beställde glaspartierna?

• Gilla
Husbuset
  • Laddar…
Jag håller inte med dig alls och vad jag som hastigast läst runt i trådar känns det som du surfar runt och kommer med mer eller mindre olämpliga inlägg utan att egentligen ha en susning, mer att fördriva din egen tid. Därmed tillför det inte så mycket och ser ingen anledning att lägga ut några fler bilder just nu utan det går bra att förmedla med text.
Någon som har tips på var man hittar bra besiktningsman i det läget det kan bli aktuellt?

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Jag håller inte med dig alls och vad jag som hastigast läst runt i trådar känns det som du surfar runt och kommer med mer eller mindre olämpliga inlägg utan att egentligen ha en susning, mer att fördriva din egen tid. Därmed tillför det inte så mycket och ser ingen anledning att lägga ut några fler bilder just nu utan det går bra att förmedla med text.
Någon som har tips på var man hittar bra besiktningsman i det läget det kan bli aktuellt?
Vilka inlägg är olämpliga?
Vad var överenskommelsen från början?
Vem beställde glaspartierna?

Om det läcker in vatten där skjutdörrspartierna sitter kan bero på att golvet lutar mot huset, kolla med vattenpass.

Googla på var du kan få tag i en besiktningsman eftersom du inte talat om var du bor så är det svårt att föreslå någon

• Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
det här med snedkapad panel är en myt som hobbysnickare håller vid liv. Man snedkapar inte längre eftersom det visat sig att det faktiskt medför större snittarea och mer fuktsugning.

• Gilla
garvin och 3 till
  • Laddar…
Låter mer som en ursäkt för att slippa snedkapa och för att det ska fortare.... :rolleyes:

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Besiktningsmän hittar man exempelvis på sbr.se

Jag är skeptisk till att anledningen till snedkapning skulle ha med tvärsnittsarea att göra då den isf skulle suga upp fukt från luften, däremot regnvatten rinner ju ner till änden och ju snabbare det droppar av desto bättre.
Ska se hur firman svarar vidare, vad och hur de tänkt åtgärda.

• Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Träväggen är uppbyggd av tryckimpregnerade reglar med pärlspont på insida och målad panel på utsidan.
Uterummet ska inte värmas upp.
Därmed luft i hålrum.
Det bör gå att snedkapa in till syllen, är mer tveksam till att det går att få in en plåt under den spikade panelen, det blir ju dessutom trångjobbat.

Känns inte ok att bygga upp väggar med tryckimpregnerade reglar, vilket seriöst företag gör det?
Personligen hade jag byggt uterummet så att ytterpanelen gått utanför altangolvets ändar och en liten bit ned med droppkant, men det är jag.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Många reagerat på att det är tryckimpregnerat virke. Det är inget problem alls. Impregneringen är kopparsalter, de är inte alls flyktiga och helt livsnödvändiga i låga doser. Det ”felet” är inget fel.

D Daniel 109 skrev:
Många reagerat på att det är tryckimpregnerat virke. Det är inget problem alls. Impregneringen är kopparsalter, de är inte alls flyktiga och helt livsnödvändiga i låga doser. Det ”felet” är inget fel.

Du har naturligtvis rätt ang. det tryckta virket eftersom det inte får innehålla arsenik längre, men det finns heller ingen anledning till att använda det i onödan eftersom tryckt virke inte ska behövas till att regla upp väggar med, det räcker med obehandlat.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Jag har läst förut att man inte ska "bygga in" tryckimpregnerat, men har själv gjort det på min friggebod där grundens bärlinor är tryckta o sedan isolerat runt om. Har inte upplevt något problem med det. Men kan kanske bli lukt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.