Byggahus.se

Fackmannamässig lösning uterum/altan?

1. H
    Medlem Nivå 2
    Ja men då kanske han blir av med eventuella garantier om han gör det själv.

2. P
    Bannad Nivå 7
    Har du talat med firman som gjort jobbet? De har rätt att åtgärda felet innan du bestrider fakturan. Jag skulle börja där.

3. P
    Bannad Nivå 7
    Ring firman som gjort detta jobb i första hand. Tar du in en annan firma utan att först firman fått chansen att åtgärda och du håller inne med pengarna och bestrider då kan det bli rättssak om den första firman lägger in en stämning

4. P
    Självbyggare Nivå 8
    Farsan sköter kontakten med firman men behöver tips, det känns som att det är flera fel, måste verkligen panelen vara "luftad" ska det isf vara på insidan? Nu när det blir ett hålrum antar jag att endast någon form av öppning behövs?
    Håller med om att man hellre innehåller högre summa tillsvidare.
    När fakturan dyker upp måste den ju i vilket fall bestridas.
    Varför ska vi fixa det själva? Är det dummaste jag hört, har ju beställt jobbet.

5. L
    Medlem Nivå 1
    Jag hade ett svagt minne av att det ska vara 20 mm fritt från ändträt för att kunna behandlas löpande. Kollade träguiden och det verkar stämma bra. Droppbleck verkar inte riktigt nödvändigt men man bör ta ner panelen, montera dit en ny behandlad med 20 mm spel från änden och snedskära trallen så det inte blir ståendes vatten där. Kontakta firman, dom är säkert medvetna om att det inte blev riktigt rätt.

6. H
    Medlem Nivå 2
    Jag frågade Svenskt Trä och de svarade:
    "Du får lov att använda tryckimpregnerade reglar i innerväggarna men då måste de vara nedtorkade till målfuktkvot 16 % och vid inbyggnad ha en ytfuktkvot om högst 18 %.

Jag håller med dig i ditt resonemang om att de behövs inte då det inte är en fuktutsatt konstruktion och man ska inte använda kemikalier i onödan.

Ska du bygga en innervägg skulle jag använt vanliga reglar av gran."

7. erkka
    Husägare Nivå 6
    En sak till som jag glömde kommentera, men man brukar ju inte ha tryckt trall inne i ett slutet rum (som jag antar att det är). Luften blir nog inte så mysig med alla kemikalier.

8. G
    Medlem Nivå 1
    Firman jag jobbar för hade gjort precis så som TS föreslår; droppbleck i plåt, panel avslutas MINST 20mm ovanför plåten.

Huruvida impregnerade reglar eller framdäck ska användas i uterum, så beror det på konstruktionen. Ett uterum av denna typ är ju mer en ute-konstruktion än en inbyggd konstruktion, så jag ser inget problem i det. Det är isolerat, ouppvärmt och om trallgolvet är öppet undertill dessutom väl ventilerar.

Alla småfel på bygget för övrigt låter dock oroande. Om det är gjort så med saker som syns, hur är då det som inte syns utfört? Bäst att kolla upp ordentligt innan slutbetalning.

9. F
    Medlem Nivå 1
    Fy vad tråkigt.

Och på den bilden ser det ju ut som att väggen inte är i 90 grader heller. Golvplankorna blir ju smalare ju längre in man tittar. Och regelverket under, bärlinorna. Varför sticker det ut en regel med ändträ som ska suga vatten??

Har du fler bilder?

Enklast är nog för dem att ta bort panelen. Såga bort det som sticker ut från den nedersta regeln, "syllen", så att inga golvplankor sticker ut. Går det så borde de flytta in den undre bärlinan som golvet är skruvat/spikat på. Sedan monterar de ett bleck med droppkant. Och sedan på med panel igen.

Då får du en vägg som även blir snygg för ögat och slipper få in vatten. Det tryckta virket tål vatten, men kan du minska mängden vatten varje år så har din farsa ökat livslängden med många många år.

Lycka till

10. F
    Medlem Nivå 1
    Glömde en fråga

Ligger bärlinor direkt på gräset? Eller har de lagt ut plattor först som bärlinorna vilar på?

11. I
    Medlem · Nivå 8
    det är juh helt felaktigt gjort. Panelen ska gå utanför eller ner framför trallen. Det där kommer leda till fuktskadad panel redan första våren/hösten (läs nu).

• Laddar…
  12. P
    Bannad Nivå 7
    Varför har de inte reglar i Kant på trallen och lagt en dropplåt i botten samt snekapat panelen och släppt upp den 20 mm.

Det här var inget ni såg när de höll på?

13. P
    Självbyggare Nivå 8
    Från början fanns en altan som uterummet nu är byggt på, den altanen är utbyggd några dm nu i samband med bygget.
    När glaspartierna kom hade de fel mått och altanen fick byggas ut ytterligare, kommunen gav tillåtelse till mindre måttavvikelse.
    Panelen på väggen slogs upp sista dagen och jag såg det först igår när farsan sa att han inte är nöjd med resultatet.
    Som sagt, farsan kan inte så mycket om vad som är rätt eller fel, det anser jag företaget som bygger ska hålla reda på, man ska inte behöva övervaka det man beställt heller.

Det kan vara så att altanen är något sned, men med en dropplåt ut över kanten hade det aldrig heller synts.

Firman har idag lovat att fixa till allt, men jag tycker man ska ta in en oberoende besiktningsman för bedömning, vem ska man vända sig till och vad kan det kosta?
    Kan vara värt pengarna.

• Laddar…
  14. P
    Självbyggare Nivå 8
    Bärlinorna ligger på plint vad jag vet och det är nog svårt att undvika ändträ där åt något håll, hur man än bygger?
    Har själv byggt så och ligger det bara i luften så händer inget särskilt.

Det finns ingen isolering i träväggen. Bara panel på ytter och innersida.
    Kan det bli lukt av tryckimpregnerade reglarna i väggen?
    Golvet är oisolerat och luftat.

15. P
    Självbyggare Nivå 8
    Det var ju just detta jag frågade?