Byggahus.se

Fackmannamässig lösning uterum/altan?

1. P
    Självbyggare Nivå 8
    Hej min farsa har haft en firma som byggt ett inglasat uterum på en altan.
    En mindre bit av väggen har träpanel och detta har de löst så här:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    altan.jpg

Hur anser Ni detta är fackmannamässigt utfört eller ej?
    Samt, vad skulle Ni säga är en rimlig kostnad att rätta till detta, det rör sig om kanske 1,5m bredd?
    Jag tänker mig då att panelen slutar några cm upp, snedsågas i nerkant och sedan lägger man en dropplåt bakom som går ut utanför altanen och rinner av där.
    Fakturan är ej betald ännu, råd?
    Tack på förhand! Mvh

2. J
    Medlem · Nivå 8
    Arbetet är 1h och materialet är som du säger en dropplist. Så typ 1000kr.

Ska inte lägga mig i betalningen men det mer korrekta är väl att ha en dialog med entreprenören. Är resten gjort bra vill nog byggaren avsluta allt på topp och kommer nog ut o fixar det där.
    Det är ju dessutom rimligt att bara bestrida del av fakturan och betala resten om det mesta gjort korrekt.

• Laddar…
  3. P
    Självbyggare Nivå 8
    Du tänker dig att man tar en cirkelsåg + multimaskin och snedkapar panelen nertill, så långt ner det går i princip, sedan försöker pressa upp en plåt bakom?
    Jag känner mig tveksam till att jag själv hade gjort det på en timme, dessutom skall en plåt bockas till och plåten skall betalas.
    Hur motiverar du att en annan firma skulle göra det för 1000kr? Jag skulle inte ens själv fundera på att göra det för den summan, 3-4000 så kanske, någon måste titta, måtta, återkomma dvs 4 resor osv något annat känns inte rimligt. Mvh Patrik

4. N
    Medlem · Nivå 9
    Ohhh.....det där ser man alltför ofta på uterum och liknande. Man frångår, av nån anledning, helt vanliga utföranden på utvändig beklädnad.
    Det där leder till röta och inträngade vatten på golvet invändigt.

Hur är väggarna utformade invändigt? Ett ingrepp kan bli synligt invändigt beroende på.

• Laddar…
  5. P
    Självbyggare Nivå 8
    Ingen mer som tycker något? Många som har läst, så kan ju säga vad jag själv tycker, jag tycker det är fel att sätta panel med ändträ mot trallgolv, dessutom när man ser att det redan efter någon vecka tränger in fukt.
    Anser inte att det är fackmannamässigt utfört.

Dessutom med en timlön på säg 600kr, dubbla resor, plåttillverkning och montage tror jag inte att någon firma går att hitta som skulle göra det för 1000kr enligt tidigare svar.

Visst är en delbetalning rimlig, men att innehålla skälig summa.

Det är dessutom fler fel som skall åtgärdas, vid glasparti mot trall kommer också vatten in, silikon måste läggas längs denna skarv vilket är ok eftersom inget är fuktkänsligt.

Hängränna lutar som ett V med skarv i mitten som läcker och rinner ner och studsar upp på glasfönster.

Vid träfasad mot förrådsvägg finns en glipa på knappt någon cm som syns tydligt när ljuset är på i uterummet, drar ev till sig djur/insekter.

Visst ska företaget få en chans att rätta till, men vill hjälpa farsan innehålla en skälig summa pengar för ovanstående.

6. P
    Självbyggare Nivå 8
    Träväggen är uppbyggd av tryckimpregnerade reglar med pärlspont på insida och målad panel på utsidan.
    Uterummet ska inte värmas upp.
    Därmed luft i hålrum.
    Det bör gå att snedkapa in till syllen, är mer tveksam till att det går att få in en plåt under den spikade panelen, det blir ju dessutom trångjobbat.

7. P
    Självbyggare Nivå 8
    Fler synpunkter? Vill gärna hjälpa till att få igång en skriftlig dialog med byggfirma så snart som möjligt. Mvh

8. R
    Medlem · Nivå 11
    Tryckta reglar känns ju inte direkt bra. Samt som tidigare skrivits någon plåt måste till för panelen, kommer ganska fort ruttna annars.

9. J
    Medlem · Nivå 9
    Du själv är ju ganska säker på vad man bör göra och inte göra, varför inte framföra detta direkt till firman?
    Håll inne 10 - 15% om du så vill, men allt hänger ju på hur mkt pengar vi pratar om totalt, samt vad som är avtalat!?
    Men ni kan ju börja lugnt med att säga att ni är bekymrade över konstruktionen....

10. P
    Självbyggare Nivå 8
    Känns också märkligt med tryckta reglar, det ska man ju inte bygga inneslutet?
    Hade säkert funkat lika bra med obehandlade om allt är tätt.

Jag har bättre koll på byggen än Farsan men man ska inte behöva ha koll för att köpa in en tjänst.
    Oavsett kostnad kan man diskutera pris istället för procent?
    10.000 är nog inga problem att hålla inne med samtliga fel som nu är.
    Det viktiga är dock att allt rättas till och blir bra!

• Laddar…
  11. erkka
    Husägare Nivå 6
    Skulle inte gjort så där själv, och då är jag inte ens fackman utan använder bara sunt förnuft.
    Riktigt dåligt gjort, trallen är ju mer eller mindre konstant fuktig och fukten kommer krypa in i ändträet på panelen. Om 5 år kommer det inte vara vackert.

be att dom fixar omgående!

• Laddar…
  12. C
    Medlem · Nivå 14
    Jag hade hållit inne på en större summa än vad det kostar att åtgärda. Håller du inne på bara 3-4.000kr, så kan dom lika gärna strunta i att komma dit alls. Håll inne på 20.000kr tills dom åtgärdat alla fel, betala sedan detta.

sen om det är juristiskt korrekt är en annan sak. :oops:

Fast som alltid, börja med att prata med dom!

• Laddar…
  13. Marcus0321
    Medlem Nivå 1
    Det finns många frågor efter att man läst tråden. Eftersom ni anser att det inte är rätt utfört så behöver man kontrollera arbetet det gör enklast genom en besiktning av en auktoriserad besiktningsman. Den konstruktionen med panel emot trall och en kletig fogsträng kommer skapa problem mycket snart. Dels skall det vara en luftad konstruktion vilket helt verkar ha frångåtts även om man inte värmer upp utrymmet medvetet kommer det bli värme dels läckage ifrån huset och när solen lyser då kommer du få fuktvandring i väggen med ett stort tomrum inuti väggen är risken stor för fuktskador på insidan av panelen. Så ta dit någon som vet vilka regler som gäller även om det blir en kostnad så är det värt det.

• Laddar…
  14. H
    Medlem Nivå 2
    Som du säger ska man ju inte behöva veta hur det ska göras, det är ju delvis det du betalar för. Låter som att du har bra koll på hur det ska åtgärdas. Dropplist ska du förvänta dig och det är inte ens dyrt om de hade tänkt på det från början. Hur de löser det med syllen osv är deras problem, acceptera inte ursäkter som att "det går inte att eftermontera när panelen är satt, det är för trångt". Kostnader för detta är inte heller ditt problem, resor hit och dit, det är fel gjort och de får fixa det.

Jag tycker det låter konstigt med tryckt virke på reglarna. Reglarna ska ju aldrig bli blöta, men jag är ingen expert. Hör med en annan firma, svenskt trä, eller en bra bygghandel om detta är fackmannamässig rutin. Om det inte är det och du vill bestrida detta har du en större konflikt framför dig. Kolla upp innan du betalar.

Hur du gör med konflikten beror på dig. Se till att du skriftligen klagar på utförandet hur du än gör. Blir det en större konflikt är det alltid en fördel. Då ska du ta med alla punkter. Du har rätt att hålla inne med en del av betalning som är skälig. Om du vill vara på den säkra sidan längre fram kan du deponera pengarna, men det behövs inte nu. Bestrid hela eller delar av fakturan skriftligt. Hot om inkasso och kronofogden är vanliga men du ska inte skrämmas upp av det. Men förhoppningsvis går det inte så långt :)

15. M
    Medlem Nivå 1
    Hur mycket panel är det? Jag hade kanske rivit ner den och satt plåt och sen tillbaka med panelen, om det är för mekigt att såga och få dit plåt. Även om det brukar funka.

Men prata med firman först som sagt: "Fixa".

Funkar det inte är det max en timmas jobb, jag hade hellre gjort det än att skriva häri och fortsätta tjafsa.

• Laddar…