Byggahus.se

Fackmannamässig dränering?

1. A
    Medlem Nivå 3
    Hejsan!

Vi har nyligen anlitat ett företag för att dränera om huset och förlägga nytt dagvatten till två separata brunnar. Dom anser nu att dom är klara och har lämnat huset. Efter noggrannare kontroll tycker jag det verkar som dom fuskat ordentligt. Vid sutterängsdelen så visade sig att huset stod på berg bara 0.5-1m under marknivå, därav verkar det som entreprenör har rullat ut platonmattan på högkant istället för längdled med huset. Detta innebär skarvar var 2:e meter och dessutom saknas det topplist och slarvigt tillskuren i olika höjder långt över färdig marknivå! Till råga på allt ser jag att skarvningar är dessutom väldigt nära hörnen och överlappar som mest 20cm. I montering instruktionerna står det tydligt att skarvar skall överlappas med 50cm och skarvar skall placeras 1.5m från hörn.

Vad tycker ni, inte kan väl detta vara godkänt? Personligen anser jag att dom inte skall få en krona tills dom har löst detta, dvs grävt upp och gjort det enligt monteringsinstruktionen?

Till brunnarna har dom bara borra hål i drän/dagvatten brunnarna och tryck in markrör utan någon tätning. Skall det inte vara tätning på dessa? Dessutom är inkommande vatten enbart cirka 2-3cm ovanför utgående. Är detta fackmannamässigt?

Redigerat 8 maj 2015 18:32
  2. S
    Medlem · Nivå 10
    Jag hade tvärvägrat betala över huvud taget ifall skarvarna inte överlappade korrekt (ok om det var 0.4 meter istället för 0.5 på något ställe) men det där hörnet ser förjävla utsatt ut, tror att det kommer vara en ständig risk där faktiskt.

Brunnen vet jag inte om den ska tätas runt rören, däremot tror jag inte det är någon fara. Jag har otätade hål till min brunn, hålen är en aning större än vad rören är, och sen är det bara sand runt allting. Men inte ens om jag stampar så hårt jag kan med bara 0.5 meter till översta röret så rasar det in ett enda sandkorn.

Men mattan är felmonterad helt klart, det är ett ogjort jobb helt enkelt.

3. S
    Medlem · Nivå 10
    Får man fråga hur mkt dom vill ha betalat för detta?

4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Vitsen med brunnarna är ju att agera sandfång så där är det inget problem, men visst borde det varit tätningsringar.
    Detta är dock det lilla problemet. Förutom att platonmattan inte är monterad enligt instruktion och att topplist saknas så ser det ju för j-vligt ut i största allmänhet.

Om detta är det synliga fusket så är det ju rimligt att anta att det är fler saker som inte står rätt till tyvärr. Hur är det med fallet på dräneringen, ligger den på rätt djup och så vidare....

Betala inte en krona som sagt innan felen är åtgärdade. Kräv också att få se dokumentation på det utförda arbetet. Se till att de lämnar garantier på utfört jobb.

5. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
  6. A
    Medlem Nivå 3
    Tackar för åsikterna, precis som jag anade.
    Har inte betalat och som tur är sambon jurist =)

Mvh

7. S
    Medlem · Nivå 10
    Glöm inte att återkomma med vad som händer i ärendet!

8. L
    Medlem Nivå 5
    Många fel begångna

9. S
    Medlem · Nivå 10
    Hur har det gått Andreas? :)